Partnerzy serwisu:
Mobilność

Lyon: Modernizacja systemu metra za 1,7 mld euro. W stronę automatyzacji

Dalej Wstecz
Data publikacji:
08-07-2023
Ostatnia modyfikacja:
10-07-2023
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Transport Publiczny/Tribune de Lyon

Podziel się ze znajomymi:

SYTRAL Mobilités, organizator publicznego transportu zbiorowego w aglomeracji Lyonu, przedstawił w ubiegłym tygodniu ambitne plany dotyczące rozwoju systemu metra, który składa się z czterech linii. Wszystkie przewidziane inwestycje, dzięki którym lyońskie metro ma sprostać spodziewanemu wzrostowi liczby pasażerów, mają zostać zrealizowane do 2035 roku. Ich celem ma być poprawa przepustowości, a tym samym częstotliwości kursowania, a także poprawa komfortu przejazdu dla pasażerów.

Program modernizacji sieci metra w Lyonie, które już dziś przewozi 700 tys. pasażerów na dobę, zakłada przede wszystkim przebudowę linii A, która pochłonie ok. 40% budżetu całego programu, opiewającego na kwotę 1,7 mld euro. Nakłady inwestycyjne na linię A, która powstała w 1978 roku, mają bowiem oscylować wokół 680 mln euro, co przy obecnych kursach walut odpowiada w przeliczeniu ponad 3 mld zł.

Przebudowa linii A obejmie stopniową automatyzację, przez co pełna bezobsługowość zostanie osiągnięta w 2035 roku. Co warto odnotować, program automatyzacji został już zrealizowany w Lyonie w odniesieniu do linii metra B i D. Oprócz automatyzacji na linii A przewidywane są m.in. rewitalizacja 4 stacji, zakup 20 nowych pociągów oraz zabudowa drzwi peronowych, co wpłynie na poprawę bezpieczeństwa dzięki uniemożliwieniu wtargnięć na torowiska. Warto wspomnieć, że na linii A miała miejsce w ostatnich latach połowa tego rodzaju incydentów w lyońskim metrze, co przekładało się na problematyczne dla pasażerów przestoje w ruchu.

Nie tylko linia A

W odniesieniu do linii B i D przewidywana jest przede wszystkim realizacja inwestycji taborowych, aby zapewnić większą ilość dłuższych pociągów, co umożliwi zwiększenie zdolności przewozowej tych tras. W przypadku trasy B rozważano zabudowę systemu drzwi peronowych, przewidzianych do realizacji na linii A, jednak z racji kosztów i spodziewanych trudności technicznych zdecydowano się odstąpić od tego założenia. Najbardziej obciążona w Lyonie linia D zyska 18 nowych pociągów, a cały projekt jej modernizacji pochłonie 339 mln euro.

Modernizacja linii C, obchodzącej niebawem 50. rocznicę powstania, ma kosztować 239 mln euro i także w tym przypadku przewidziany został zakup nowego taboru w sile 9 pociągów. Oprócz tego linia C zyska drugi tor na odcinku Hénon – Cuire. Warto dodać, że jest to najkrótsza trasa, której długość wynosi ok. 2,5 km, a średnia odległość międzystacyjna na poziomie 600 metrów jest typowa raczej dla linii szybkiego tramwaju. Inwestycje taborowe uzupełnia projekt zakupu 14 pociągów z przeznaczeniem do obsługi linii B.

Rozbudowa monitoringu wizyjnego, nowe centrum sterowania ruchem

Na liniach A i C przewidywana jest w końcu modernizacja systemu monitoringu wizyjnego, co ma przełożyć się na poprawę bezpieczeństwa pasażerów. 89 mln euro pochłonie budowa nowego centrum sterowania ruchem, które ma zostać oddane do użytku w 2027 roku (obecne będzie do 2030 roku funkcjonować jako rezerwowe). Inwestycja może mieć duże znaczenie dla poprawy niezawodności lyońskiej sieci metra.



Jak bowiem podaje “Tribune de Lyon”, w ostatnich miesiącach na wszystkich czterech trasach miały miejsce liczne awarie, dlatego władze SYTRAL Mobilités deklarują dążenie do maksymalnego ograniczenia przestojów, aby osiągnąć 99,5% wskaźnik niezawodności. Niezależnie od zapowiedzianego właśnie programu inwestycyjnego, na linii B już w trzecim kwartale przyszłego roku otwarte zostaną dwie nowe stacje.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Warszawa Gdańska. Nowy peron w grudniu, zamieszanie z pozwoleniami

Przestrzeń

Warszawa Gdańska. Nowy peron w grudniu, zamieszanie z pozwoleniami

Witold Urbanowicz 17 listopada 2023

Gdański budżet w 2024 r. Więcej na komunikację

Prawo & Finanse

Gdański budżet w 2024 r. Więcej na komunikację

Witold Urbanowicz 16 listopada 2023

Poznań. Stary Rynek z nowym i starym brukiem

Przestrzeń

Poznań. Stary Rynek z nowym i starym brukiem

Paulina Nowicka/Poznańskie Inwestycje Miejskie 17 listopada 2023

Zobacz również:

Genua wybuduje linię „podniebnego metra”

Komunikacja

Genua wybuduje linię „podniebnego metra”

Roman Czubiński 31 października 2023

Metro: Nowe, szklane wejście na Świętokrzyskiej otwarte

Komunikacja

Metro: Nowe, szklane wejście na Świętokrzyskiej otwarte

inf. pras. UM Warszawa 23 sierpnia 2023

Hiszpania: CAF dostarczy 5 nowych pociągów dla Euskotren

Mobilność

Pozostałe z wątku:

Warszawa Gdańska. Nowy peron w grudniu, zamieszanie z pozwoleniami

Przestrzeń

Warszawa Gdańska. Nowy peron w grudniu, zamieszanie z pozwoleniami

Witold Urbanowicz 17 listopada 2023

Gdański budżet w 2024 r. Więcej na komunikację

Prawo & Finanse

Gdański budżet w 2024 r. Więcej na komunikację

Witold Urbanowicz 16 listopada 2023

Poznań. Stary Rynek z nowym i starym brukiem

Przestrzeń

Poznań. Stary Rynek z nowym i starym brukiem

Paulina Nowicka/Poznańskie Inwestycje Miejskie 17 listopada 2023

Zobacz również:

Genua wybuduje linię „podniebnego metra”

Komunikacja

Genua wybuduje linię „podniebnego metra”

Roman Czubiński 31 października 2023

Metro: Nowe, szklane wejście na Świętokrzyskiej otwarte

Komunikacja

Metro: Nowe, szklane wejście na Świętokrzyskiej otwarte

inf. pras. UM Warszawa 23 sierpnia 2023

Hiszpania: CAF dostarczy 5 nowych pociągów dla Euskotren

Mobilność

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5