Poznań chce zaadaptować dawną zajezdnię tramwajową Madalińskiego na muzeum komunikacji jak również centrum kulturalno-społeczne. Pierwsze działania w tej sprawie podjęto w 2017 roku, lecz od tego czasu prace nie posunęły się do przodu. Dawna zajezdnia nadal pozostaje w stanie zawieszenia, a widoków na realizację muzeum jak na razie nie widać.
Zajezdnia Madalińskiego to druga poznańska zajezdnia tramwajowa, która w ostatnich latach przestała być użytkowana przez regularne tramwaje. O zajezdni przy ulicy Gajowej
pisaliśmy kilka tygodni temu. Madalina, jak potocznie nazywana jest zajezdnia zlokalizowana na Wildzie, przestała obsługiwać tramwaje kursujące w regularnym rozkładzie w 2014 roku. Od tego czasu pozostaje ona w rękach miasta, które dzierżawi ten teren MPK Poznań.
– Zajezdnia tramwajowa przy ulicy Madalińskiego w Poznaniu została wybudowana w 1948 roku i funkcjonowała do 2014 roku, kiedy to stacjonujące tam tramwaje liniowe, głównie GT8, zostały przeprowadzone do zajezdni na Franowie. „Madalina” pozostała jednak w rękach Miasta, MPK Poznań dzierżawi ten obiekt, a przez to zyskała szansę na „nowe życie”. Zgodnie z założeniami, na jej terenie ma powstać w przyszłości muzeum komunikacji oraz centrum kulturalno-społeczne – informuje nas rzeczniczka MPK Poznań, Agnieszka Smogulecka.
Dom dla historycznych pojazdów
W przeciwieństwie do zajezdni przy ulicy Gajowej, która została sprzedana prywatnemu deweloperowi i w dużej mierze zburzona, Madalina stoi w całości, a dodatkowo na jej terenie garażowane są tramwaje historyczne oraz niektóre egzemplarze wycofanych już
jednokierunkowych Helmutów oraz Cafe Bimba z Ronda Rataje. Jeśli na terenie dawnej zajezdni uda się stworzyć muzeum komunikacji, to nie planuje się wyprowadzki z Madaliny historycznych pojazdów.
– MPK Poznań wykorzystuje ją również jako miejsce stacjonowania niektórych czynnych tramwajów historycznych, jak tramwaj typu 102 – tzw. „Kanciak”, 102Na „Księżniczka”, czy
105N tzw. „Szybkowiec” oraz pojazdów zachowanych, które wymagają renowacji, na Madalinie znajduje się też tramwaj konny – wylicza, stacjonujące na Madalinie tramwaje, Agnieszka Smogulecka.
Na terenie zajezdni działa także
Klub Miłośników Pojazdów Szynowych, a MPK prowadzi na jej terenie regularne prace utrzymaniowe, co umożliwia przejazd tramwajów przez ten teren.
Pomysł na muzeum komunikacji
Pomysł na to, aby nadać wildeckiej zajezdni nowe życie, pojawił się niedługo po opuszczeniu jej terenu przez ostatni tramwaj liniowy, co miało miejsce w 2014 roku. Na terenie zajezdni miałoby znaleźć swoje miejsce muzeum komunikacji, a także centrum kulturalno-społeczne.
– W 2016 r. powstała ogólna koncepcja muzeologiczna dla zajezdni Madalina, przygotowana przez austriackich architektów z pracowni Rapp & Wimberger GesbR Kultur- und Medienprojekte. Głównym jej założeniem było współistnienie ze sobą muzeum i centrum kulturalno-społecznego. W 2017 r. ogłoszono przetarg na wariantową koncepcję architektonicznej rewitalizacji, adaptacji i rozbudowy na cele kulturalno-społeczne dawnej zajezdni tramwajowej wraz z opracowaniem programu funkcjonalno-użytkowego. W związku z niewywiązywaniem się projektanta (biuro architektoniczne Compono Sp. z o.o. ze Szczecina) z umowy na opracowanie programu, w grudniu 2018 r. miasto od niej odstąpiło. Z powodu braku środków na realizację inwestycji, zatrzymany został dalszy proces projektowania – informuje nas Weronika Sińska-Mikuła, kierowniczka oddziału ds. projektów śródmiejskich Biura Koordynacji Projektów i Rewitalizacji Miasta UMP.
O ogłoszeniu przetargu na koncepcję architektoniczną
pisaliśmy w tym miejscu.Problemem są fundusze, a właściwie ich brak…
Poza brakiem dokumentacji dla przedmiotowego zadania, problemem są także fundusze. Jak mówi Weronika Sińska-Mikuła, prace nad nowym życiem dla Madaliny zostały przerwane z powodu sytuacji finansowej miasta. W tym roku Poznań nie planuje żadnych działań inwestycyjnych związanych z dawną zajezdnią, lecz niewykluczone jest to, że samorząd będzie ubiegał się o realizację ten inwestycji dzięki dofinansowaniu ze środków zewnętrznych, w szczególności unijnych. Na ten moment nie wiadomo jednak, kiedy to się stanie.
– Utworzenie w tym miejscu muzeum wymaga nakładów związanych z przebudową i modernizacją obiektu, przy jednoczesnym zachowaniu historycznego charakteru części budynków, w szczególności hali wozowni. Właśnie w tym pomieszczeniu w przyszłości miałaby się znaleźć stała ekspozycja muzeum, na której prezentowane byłyby m.in. historyczne pojazdy MPK Poznań. Aby muzeum mogło być atrakcyjne konieczne jednak będzie wybudowanie nowych przestrzeni na m.in. sale ekspozycji czasowych, czy zajęć muzealnych, edukacyjnych – mówi nam o potencjalnym zakresie prac adaptacyjnych, rzeczniczka MPK, Agnieszka Smogulecka.
Nowe życie starej zajezdni
Madalina nie stoi jednak zapomniana i opuszczona, ponieważ od kilku lat odbywa się tam impreza “Lato na Madalinie”. Jest to połączenie imprez o charakterze kulturalnym, sportowym oraz artystycznym. Przedsięwzięcie odbywa się co roku w wakacje, kiedy to w każdy weekend teren zajezdni jej udostępniany dla zwiedzających, a na Madalinie pojawią się strefa plażowa, tor wodny czy scena dla artystów. Więcej o imprezie można przeczytać na
facebookowym profilu imprezy.