Alstom i Magdeburger Verkehrsbetriebe (MVB) podpisały umowę na dostawę nowych tramwajów Flexity wraz z zapewnieniem do nich części zamiennych przez okres 24 lat. Kontrakt dotyczy 35 pojazdów za 190 mln euro. Kraj związkowy Saksonia-Anhalt dofinansowuje zakup nowych pojazdów kwotą prawie 60 milionów euro. Umowa przewiduje także opcję na 28 dodatkowych tramwajów.
Czteroczłonowe tramwaje Flexity będą miały 38 metrów długości, a zatem będą o osiem metrów dłuższe niż pojazdy używane obecnie przez MVB. Charakteryzować się mają, jak podkreśla producent, ponadczasowym designem, który został opracowany specjalnie dla Magdeburga. Każdy z nowych pojazdów ma pomieścić do 241 pasażerów i mieć po dwa wielofunkcyjne obszary z miejscem na wózki dziecięce, rowery i wózki inwalidzkie.
– Dzięki Alstomowi znaleźliśmy idealnego partnera dla naszej nowej generacji tramwajów. Cieszę się, że mogę wznieść transport publiczny w Magdeburgu na nowy poziom. A to wszystko dzięki nowoczesnym tramwajom niskopodłogowym typu Flexity – komentował Birgit Münster-Rendel, dyrektor zarządzający MVB.
W pełni klimatyzowane pojazdy mają wyróżniać się wysoką efektywnością energetyczną i konstrukcją zoptymalizowaną pod kątem hałasu. Pasażerowie mogą spodziewać się bezpłatnego dostępu do sieci Wi-Fi. Tramwaje wyposażone będą w nowoczesny system wspomagania motorniczego ODAS , który pomaga w prędkim rozpoznawaniu przeszkód podczas ruchu pojazdu. Ponadto nowo zaprojektowana i zoptymalizowana pod kątem ergonomii kabina prowadzącego oraz szerokie pole widzenia przyczynią się do zwiększenia poziomu bezpieczeństwa.
mat. Alstom
– Tramwaje od ponad stu lat kształtują wizerunek naszego miasta. Jestem pewien, że mieszkańcy Magdeburga pokochają nowe tramwaje tak samo jak poprzednie i będą z entuzjazmem korzystać z transportu miejskiego – mówił burmistrz stolicy stanu Magdeburg, Lutz Trümper.
MVB planuje najpierw otrzymać model testowy pojazdu. Następnie pasażerowie, zainteresowane instytucje oraz Rada Doradcza Pasażerów MVB będą mogli wnosić swoje sugestie i pomysły, które zostaną wprowadzone w procesie produkcyjnym tramwajów.
Zamówione pojazdy mają być dostarczane od 2023 r., zaś od 2024 r . będą wprowadzane do ruchu pasażerskiego. Zastąpią stare tramwaje Tatry, a także część pierwszych tramwajów niskopodłogowych z lat 90.
Dzięki nowemu zamówieniu liczba tramwajów Alstomu w Magdeburgu wzrośnie do łącznie 118 pojazdów. MVB korzysta z tramwajów tego niemieckiego producenta od 1994 roku. W latach 1994-2012 dostarczono 83 tramwaje modelu NGT8D. W 42 niemieckich miastach kursuje około 1000 tramwajów Alstom Flexity.
– Chcielibyśmy podziękować MVB za zaufanie, jakim obdarzyli Alstom. Flexity imponuje swoim niewątpliwie dynamicznym i nowoczesnym wyglądem. Będzie to miało trwały wpływ na pejzaż Magdeburga. Jednak o wiele ważniejsze jest to, że pasażerowie mogą oczekiwać najwyższego poziomu komfortu, bezpieczeństwa i niezawodności – mówi Müslüm Yakisan, prezes Alstom w Niemczech, Austrii i Szwajcarii. Jak chwali się firma, na świecie wykorzystywanych jest już ponad 8 tys. tramwajów i lekkich pojazdów szynowych Alstomu.
mat. Alstom