Dużym zainteresowaniem cieszy się malborski przetarg na dostawy sześciu elektrobusów oraz stacji ładowania. W części dotyczącej pojazdów wystartowało aż czterech producentów, choć Solaris wydaje się niepokonany.
Zamówienie jest podzielone na dwie części. Pierwsza zakłada dostawy sześciu autobusów elektrycznych. Przedmiotem drugiej jest natomiast dostawa i montaż dwóch stałych stacji ładowania o mocy wyjściowej 190 kW każda na pętlach Wielbark Cmentarz oraz Piaski 1 oraz trzech dwuwyjściowych stacji wolnego ładowania autobusów elektrycznych prądem stałym, o mocy wyjściowej min. 80 kW ( 2x40 kW) każda.
Zamawiający wymaga autobusów o długości 11,5-12,3 m, mogących przewieźć co najmniej 70 pasażerów, w tym min. 26 na miejscach siedzących. Wymagane są trzy pary drzwi w układzie 2-2-2. Wysokość wejścia określono na 320-340 mm z dopuszczeniem 360 mm nad II osią. Przewidziano klimatyzację oraz ogrzewanie – z wykorzystaniem jako wsparcie dodatkowego kotła grzewczego zasilanego paliwem, o mocy min. 12 kW i przy wykorzystaniu zbiornika o pojemności 40 l. Wyposażenie obejmuje kasowniki, wewnętrzne i zewnętrzne tablice informacyjne LED, monitoring, nagłośnienie, porty USB do ładowania urządzeń mobilnych.
W pojeździe powinny znaleźć się silnik bądź silniki elektryczne o mocy min. 160 kW. Przewidziano układ odzyskiwania energii w trakcie hamowania pojazdu, uruchamiany przez naciśnięcie pedału hamulca lub dźwignią umieszczoną pod kierownicą. Pojazdy będą ładowanie przy wykorzystaniu pantografu odwróconego oraz przy pomocy wtyczki (plug-in). Zasięg pojazdu określono na min. 80 km.
W części dotyczącej autobusów o zamówienie ubiegają się cztery firmy. Solaris zaproponował dostawy za 13,948 mln zł brutto, Volvo Bus – 16,088 mln zł brutto, SOR Libchavy – 17,114 mln zł brutto, a konsorcjum firm EvoBus Polska i EvoBus Sverige – 17,697 mln zł brutto. brutto. Budżet w tej części był określony na 16,605 mln zł brutto. O wyborze decydują cena (80%) oraz kryterium techniczne (20%), na które składają się okres gwarancji całopojazdowej, na magazyny baterii oraz zużycie energii. Tu wyróżnia się SOR, który zaoferował dłuższą niż inni gwarancję na magazyny energii oraz większe niż u pozostałych graczy zużycie energii (powyżej 1,20 kWh/km).
W części dot. ładowarek wpłynęły dwie oferty. Konsorcjum firm Ekoenergetyka i Westa Building proponują 1,717 mln zł brutto, a firma Linteli – 2,950 mln zł brutto. Budżet w tej części był określony na 1,613 mln zł brutto. O wyborze decydują cena (80%) oraz gwarancja (20%). Obie firmy zaproponowały gwarancję powyżej 60 miesięcy.
Część związana z elektrobusami ma zostać zrealizowana w ciągu 14 miesięcy. Dostawy pojazdów odbywać się będą w trzech transzach, po dwie sztuki w odstępie czasowym trzech tygodni każda. Na realizację części związanej z infrastrukturą ładowania przeznaczono 12 miesięcy.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.