W piątek (16 lipca) na ulice Malborka po raz pierwszy wyjechały trzy elektrobusy. Przejazd był elementem uroczystego wprowadzenia do ruchu miejskiego autobusów elektrycznych Solaris, które ładowane są infrastrukturą dostarczoną przez firmę Ekoenergetyka-Polska.
– To ważny dzień dla mieszkańców i władz Malborka. Bardzo się cieszę, że pasażerowie będą mogli podróżować nowoczesnymi pojazdami, które nie emitują spalin i nie generują hałasu. Dzięki sukcesywnie wprowadzanym do użytku autobusom elektrycznym miasto będzie czystsze, co z pewnością przełoży się na komfort życia w Malborku. Ta inwestycja nie byłaby możliwa gdyby nie wsparcie ze środków Unii Europejskiej oraz pożyczki miejskiej, realizowanej przez Pomorski Fundusz Rozwoju – mówi Marek Charzewski, burmistrz Malborka.
Uroczystość wprowadzenia do ruchu miejskiego autobusów elektrycznych zorganizowana została na terenie bazy Miejskiego Zakładu Komunikacji w Malborku. Przewoźnik posiada obecnie we flocie trzy autobusy elektryczne Solaris (docelowo będzie ich 6), które w energię elektryczną zasila infrastruktura ładowania Ekoenergetyki, składająca się docelowo z trzech uruchomionych stacji zajezdniowych typu Plug Charger FX80 o mocy 2x40kW oraz dwóch szybkich ładowarek pantografowych (odwróconych) Link Charger o mocy 200kW, które zostaną zainstalowane w dwóch lokalizacjach w Malborku na pętlach w Piaskach oraz przy malborskim Cmentarzu Komunalnym.
Każdy z autobusów może pomieścić 26 pasażerów na miejscach siedzących. Bezpieczną podróż zapewni zamontowany w przestrzeni pasażerskiej monitoring oraz nowoczesny system informacji pasażerskiej. O komfort podróżnych zadba nowoczesna klimatyzacja, a płynną jazdę bez gwałtownych wibracji zapewni kierowcom i pasażerom oś elektryczna z dwoma zintegrowanymi silnikami elektrycznymi o mocy 125 kW każdy.
– Elektryfikacja floty autobusowej jest dużym przedsięwzięciem, dzięki któremu będziemy mogli wprowadzać do ruchu kolejne pojazdy z napędem elektrycznym. Jestem pod wrażeniem tempa prac związanych z wykonaniem infrastruktury ładowania autobusów. Ekoenergetyka była odpowiedzialna nie tylko za dostawę ładowarek, ale także za uzyskanie wszelkich pozwoleń administracyjnych oraz uzgodnień. Firma wykonała prace budowlane oraz przeprocedowała odbiory techniczne infrastruktury, które pozwalają na bezproblemowe uruchomienie systemów ładowania autobusów – informuje Małgorzata Zemlik, prezes Miejskiego Zakładu Komunikacji w Malborku.
Uruchomiona wczoraj infrastruktura ładowania, zainstalowana na terenie bazy MZK w Malborku korzysta z oprogramowania Ekoenergetyki, umożliwiającego nadzór oraz zdalne zarządzanie infrastrukturą ładowania pojazdów, co przekłada się na najwyższą możliwą bezawaryjność działania systemów. – Cieszymy się, że na mapie elektrycznego transportu miejskiego pojawił się Malbork. Ekoenergetyka łączy coraz więcej miast – zarówno w Polsce, jak i za granicą. Nasze systemy ładowania zainstalowane są w 19 krajach oraz w blisko 140 miastach. Każdego dnia wykonują 5000 cykli ładowań. Polski rynek jest dla nas kluczowy. Każdy kolejny operator transportu miejskiego korzystający z naszych systemów, przekłada się na maksymalnie wysoki poziom wsparcia w całym cyklu życia naszych produktów – zarówno w ramach serwisu gwarancyjnego, jak i usług pogwarancyjnych. Im więcej lokalizacji jako Ekoenergetyka obsługujemy, tym bardziej możemy rozwijać szybkość i zasięg naszego wsparcia, co z punktu widzenia operatora transportu jest w mojej ocenie kluczowe – mówi Dagmara Duda, prezes zarządu Ekoenergetyka-Polska. Wszystkie autobusy, które trafiają na ulice Malborka przystosowane są do szybkiego ładowania zarówno przez złącze plug-in, jak i pantograf.
fot. UM Malbork
fot. UM Malbork
fot. UM Malbork