Rozwój projektu Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej i powiązanego z nim projektu Małopolskiej Karty Aglomeracyjnej, a w zakresie inwestycji w infrastrukturę – remont linii kolejowej do Wadowic. To jedne z głównych priorytetów transportowych władz woj. małopolskiego na najbliższe lata.
14 grudnia, wraz z wejściem w życie nowego rozkładu jazdy pociągów,
nowy przewoźnik – Koleje Małopolskie (spółka ze 100% udziałem Woj. Małopolskiego) rozpoczął obsługę trasy z Krakowa Gł. do Wieliczki. Jest to jeden z odcinków wpisanych w projekt Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej. 1 września br., po zakończeniu modernizacji i elektryfikacji linii kolejowej do Portu Lotniczego Balice, do projektu SKA ma zostać włączony odcinek Kraków Gł.– Balice, a w późniejszym okresie, także trasy Sędziszów – Kraków – Podbory Skawińskie (co będzie wiązać się z reaktywacją przewozów pasażerskich na trasie Skawina – Podbory) i Tarnów – Kraków – Trzebinia (przy czym w tym ostatnim przypadku, nie brakuje postulatów, by projekt SKA rozwinąć do Chrzanowa, a nawet do Oświęcimia).
Cykliczny rozkład, węzły przesiadkowe, zintegrowane bilety…Na liniach włączonych do SKA sukcesywnie ruch mają przejmować Koleje Małopolskie. Oprócz wprowadzenia na te linie nowoczesnego taboru oraz zwiększenia częstotliwości kursowania i wdrożenia cyklicznego rozkładu (tak jak miało to w grudniu na trasie do Wieliczki), projekt SKA zakłada też m.in. budowę węzłów przesiadkowych z parkingami P&R. Jest to jeden z głównych priorytetów transportowych władz woj. małopolskiego na najbliższe lata.
– W Regionalnym Programie Operacyjnym dla Województwa Małopolskiego na lata 2014-2020 zaplanowano środki na realizację rozwiązań umożliwiające integrację różnych środków transportu, jak np. węzły (centra) przesiadkowe i systemy P&R. Jednostki samorządu terytorialnego, na terenie których jest zapotrzebowanie na realizację takich inwestycji, mogą ubiegać się o dofinansowanie ze środków RPO. Obecnie takie parkingi realizowane są w Tarnowie i w Bochni. Zgodnie z planem transportowym, planowana jest realizacja 9 podstawowych węzłów przesiadkowych oraz 16 pomocniczych węzłów przesiadkowych – czytamy w oświadczeniu przesłanym do redakcji przez biuro prasowe Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego.
Komplementarnym projektem wobec SKA jest Małopolska Karta Aglomeracyjna, mającej na celu stworzenie rozwiązania systemowego integrującego SKA z transportem publicznym, a w przyszłości (w ramach II etapu, planowanego do realizacji w ramach RPO 2014-2020) także z prywatnym transportem zbiorowym na terenie woj. małopolskiego. Jak informują władze województwa, od drugiej połowy 2015 r. będzie można korzystać z MKA, będącej zintegrowanym biletem na różne środki transportu publicznego w małopolskich miastach. – W pierwszej kolejności z MKA będą mogli korzystać mieszkańcy Krakowa, Tarnowa i Bochni. Przygotowaniem MKA zajmuje się Zarząd Dróg Wojewódzkich w Krakowie, a wykonawcą będzie konsorcjum firm Unicard i AMG.net. Karta MKA będzie dopasowana do już istniejących systemów Krakowskiej Karty Miejskiej i Tarnowskiej Karty Miejskiej. Dzięki temu użytkownik MKA będzie mógł korzystać z automatów obu tych systemów. Oprócz tego powstanie sieć automatów MKA na wybranych przystankach szybkiej kolei, w rejonie węzłów przesiadkowych, dworców i na lotnisku w Balicach – czytamy w komunikacie przygotowanym przez UMWM.
W ramach systemu MKA, na trasach SKA powstanie też System Dynamicznej Informacji Pasażerskiej. W jego ramach, na tablicach elektronicznych na peronach pojawiać się będą informacje o rzeczywistym czasie odjazdu i przewidywanym czasie dojazdu do stacji końcowej. Dane będą pochodziły z urządzeń GPS i RFID umieszczonych w pociągach i na przystankach SKA.
– System MKA został zaprojektowany w taki sposób, aby umożliwiał obsługę przejazdów jednorazowych, a także mógł być rozszerzony o funkcjonujący na terenie województwa prywatny transport zbiorowy. Te rozwiązania zostaną wprowadzone w kolejnym etapie, który ma zostać zrealizowany w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego 2014-2020. Stopniowo do systemu MKA będą włączane także inne usługi, np. bilety wstępu, karty lojalnościowe – przypomina w komunikacie biuro prasowe UMWM.
Plan transportowy jasno mówi o kluczowej roli koleiWdrożenie projektu SKA oznacza, że woj. małopolskie bez wątpliwości stawia na rozwój kolei jako podstawowego środka transportu w regionie. Środkiem do tego celu jest kształt wojewódzkiego planu transportowego, przyjętego przez Sejmik Woj. Małopolskiego w październiku 2014 r. W planie transportowym czytamy m.in., że „w przewozach o charakterze użyteczności publicznej utrzymana zostanie zasada priorytetu usług kolejowych, wzbogaconych o dowozowe linie autobusowe do wybranych węzłów przesiadkowych. Integracja poszczególnych środków transportu pozwoli na podniesienie spójności, niezawodności i efektywności systemu transportu osób, a w konsekwencji stworzenie atrakcyjnego dla użytkowników systemu”.
Na liście podstawowej inwestycji zapisanych w Kontrakcie Terytorialnym dla Województwa Małopolskiego zapisany jest tylko jeden projekt związany z infrastrukturą kolejową: rewitalizacja linii nr 117 na odcinku Kalwaria Zebrzydowska Lanckorona – Wadowice – granica województwa. Jest to jedyny projekt w zakresie infrastruktury kolejowej, który uzyskał zapewnienie dofinansowania ze środków RPO. Ponadto jako przedsięwzięcia warunkowe, których realizacja jest uzależniona m.in. od dostępności środków finansowych z RPO, ujęte zostały następujące inwestycje:
• Rewitalizacja linii kolejowej nr 96 na odcinku Stróże – Nowy Sącz – Muszyna;
• Rewitalizacja linii kolejowej nr 97 Sucha Beskidzka – Żywiec;
• Rewitalizacja linii kolejowej nr 108 odcinek Stróże – Gorlice Zagórzany – granica województwa.
Całkowita wartość szacowana przez PKP PLK dla tych inwestycji to ok. 540 mln zł., natomiast w Kontrakcie Terytorialnym dla projektów dotyczących infrastruktury kolejowej zapewnione jest dofinansowanie ze środków RPO do wysokości 20 mln euro.
* * *
Zapraszamy do zapoznania się również z innymi artykułami z cyklu, w ramach którego pytamy władze poszczególnych województw na temat głównych kierunków rozwoju transportu publicznego w nowej kadencji samorządowej (2014-18), której rozpoczęcie w dużej mierze pokryło się z rozpoczęciem nowej unijnej perspektywy finansowej (2014-20). Zapraszamy do lektury postulatów władz województw:
* Lubuskiego
* Wielkopolskiego
* Zachodniopomorskiego
* Lubelskiego
* Warmińsko-mazurskiego
* Opolskiego
* Dolnośląskiego