Nowe kontrakty podpisane przez Solarisa i MAN-a oznaczają, że na ulice polskich miast trafi wkrótce kilkadziesiąt nowych autobusów – zarówno elektrycznych, jak i spalinowych. Choć kierunki rozwoju są różne, wspólnym mianownikiem jest chęć modernizacji flot i poprawy komfortu podróżnych. Co zawierają umowy i jakie pojazdy trafią na ulice?
Polskie miasta konsekwentnie odnawiają tabor autobusowy – niektóre stawiają na pojazdy elektryczne, inne pozostają przy sprawdzonych jednostkach spalinowych, choć wyposażonych w nowoczesne technologie. Dwa nowe kontrakty – podpisane właśnie przez Solarisa i MAN – dobrze ilustrują tę różnorodność podejść. Jakie autobusy trafią na trasy i gdzie?
Nowa umowa dla Solarisa – współdzielona?18 kwietnia Solaris podpisał nową umowę na dostarczenie autobusów elektrycznych. Tym razem jednak w niecodziennej formie, bo jako konsorcjum. Skąd taka decyzja?
Ogłoszony przez MPK Radom przetarg opiewa na
dostarczenie w formie leasingu operacyjnego na 120 miesięcy 10 autobusów miejskich fabrycznie nowych tj. wyprodukowanych nie wcześniej niż 6 miesięcy przed dostawą i z przebiegiem nie większym niż tysiąc kilometrów.
Aby takie zamówienie zrealizować, Solaris jako lider konsorcjum postanowił wejść we współpracę z firmą Millennium Leasing jako członkiem tegoż. Razem obie firmy wyceniły swoje usługi na kwotę 24 984 670,2 złotych brutto. MPK Radom na sfinansowanie zamówienia przeznaczył natomiast 28 583 521,85 złotych brutto.
Przypomnijmy, że pojazdy mają być zasilane olejem napędowym ON. Dokładnie chodzi o autobusy klasy MAXI, długości 12 metrów oraz szerokości od 2,5 do 2,55 metra. Łączna wymagana liczba miejsc w autobusach to 90, w tym minimum 30 na miejscach siedzących. Pojazdy powinny mieć troje drzwi w układzie 2-2-2.
Nowe elektryki dla Starachowic od MANDzień przed podpisaniem nowej umowy przez Solaris w Starachowicach doszło do ważnego wydarzenia. 17 kwietnia MAN podpisał umowę na dostarczenie
pierwszych w historii miasta autobusów elektrycznych. To zdecydowanie milowy krok w transporcie zeroemisyjnym dla tej gminy i miejmy nadzieję, że nie ostatni.
W pierwszym rzucie gmina postanowiła zakupić 5 sztuk fabrycznie nowych autobusów niskopodłogowych, ekologicznych i zeroemisyjnych, przeznaczonych do komunikacji miejskiej wraz z infrastrukturą ładowania w ramach zadania pn. „Poprawa komunikacji publicznej na terenie Miejskiego Obszaru Funkcjonalnego Miasta Północy - zakup ekologicznego taboru i modernizacji infrastruktury komunikacyjnej”.
W postępowaniu wzięła udział tylko jedna firma – MAN Truck & Bus z ofertą 15.807.345 złotych. Z kolei miasto na potrzeby tej inwestycji przeznaczyło aż 19.126.105,04 złotych brutto.
Przypomnijmy, że autobusy mają mieć maksymalnie od 11,8 do 12,2 metra długości, maksymalnie 2,55 metra szerokości i 3,4 metra wysokości. Minimalna liczba miejsc w autobusach to 75, w tym minimum 25% z nich powinny stanowić miejsca siedzące. Gmina Starachowice wymaga trojga drzewo w układzie 2-2-2.