W zakładach MAN Bus w Starachowicach na początku października uruchomiono produkcję seryjną autobusów miejskich zasilanych bateriami elektrycznymi. Na chwilę obecną montowany jest pojedynczy autobus Lion’s City E o długości 12 metrów – jego pierwsze egzemplarze opuszczają właśnie taśmę i pojadą do zakładów komunikacyjnych Verkehrsbetriebe Hamburg Holstein (VHH). Rozpoczęcie produkcji seryjnej autobusu Lion’s City E w wersji przegubowej planowane jest ponad pół roku później, w pierwszym półroczu 2021 r.
Od przekazania pod koniec 2019 r. pierwszych dwóch pojazdów do testów praktycznych w Hamburgu, flota demonstracyjna autobusów elektrycznych MAN krąży po ulicach miast Europy, realizując intensywne testy na połączeniach liniowych obsługiwanych przez różnych klientów, między innymi w Niemczech, Hiszpanii, Belgii, Holandii i Francji. Po udanym rozpoczęciu produkcji seryjnej na początku października taśmę opuszczają już pierwsze seryjne autobusy elektryczne. Nowy Lion’s City E powstaje w zakładach MAN Bus w Starachowicach – na razie w wersji pojedynczej o długości 12 metrów. Produkcja elektrycznego autobusu przegubowego Lion’s City 18 E rozpocznie się za pół roku.
W ostatnich latach firma intensywnie przygotowywała procesy produkcji autobusów i swoich pracowników do wyzwań elektromobilności. – Jestem bardzo zadowolony, że udało nam się rozpocząć produkcję seryjną naszego innowacyjnego, wielokrotnie nagradzanego autobusu Lion’s City E. Uruchomienie produkcji seryjnej jest dla MAN Truck & Bus i dla zakładów w Starachowicach ważnym krokiem w ramach „mapy drogowej elektromobilności”. W ten sposób poszerzamy naszą ofertę produktów i konsekwentnie zmierzamy w kierunku zrównoważonej mobilności – mówi Michael Kobriger, członek zarządu odpowiedzialny w MAN Truck & Bus za produkcję i logistykę.
MAN Lion’s City E z napędem elektrycznym będzie montowany w ramach elastycznego procesu produkcji na jednej taśmie z innymi modelami autobusów miejskich nowej generacji, bez etapów przejściowych. Pełna integracja procesów produkcji nowego autobusu wymagała dużych przygotowań, gdyż autobus elektryczny nawet w stanie surowym różni się od autobusu tradycyjnego w 30-40%. Do tego dochodzi elektryczny układ napędowy, baterie i pozostałe podzespoły wysokonapięciowe. W zakładach w Starachowicach zakupiono nowe i rozbudowano dotychczasowe instalacje, zaprojektowano nowe procesy i przeszkolono ponad 3.500 pracowników. Cel tych starań był jeden: dotrzymanie terminu i uruchomienie na początku czwartego kwartału 2020 zintegrowanej produkcji seryjnej autobusu Lion’s City 12 E w ramach jednej linii produkcyjnej z tradycyjnymi modelami autobusów miejskich.
Pierwsze zamówione przez klientów autobusy elektryczne z produkcji seryjnej opuszczają już taśmę. Do końca roku zostanie przekazanych zakładom komunikacyjnym Verkehrsbetriebe Hamburg-Holstein (VHH) 17 nowych autobusów elektrycznych. Dla MAN jest to pierwsza duża dostawa do klienta w ramach przetargu. Oprócz Hamburga także inne miasta postawiły na autobusy elektryczne w komunikacji miejskiej i zamówiły bezemisyjne Lion’s City E. Kolejne zlecenie wpłynęło między innymi z Malmö w Szwecji: największy skandynawski operator autobusowy, Nobina Sverige AB, zamówił 22 MAN Lion’s City E.
Inżynierowie działu projektowania MAN starali się zapewnić, aby autobus Lion’s City E mógł bez przeszkód funkcjonować także w ramach procesów operacyjnych u klienta. Dlatego pojazdy ciężarowe i autobusy MAN od ponad 30 lat są poddawane praktycznym testom zimowym w północnej Szwecji. Również nowy autobus elektryczny sprawdził się w trudnym klimacie kręgu polarnego, w temperaturze poniżej minus 30 stopni. Ostatniego lata był też testowany w upalnym klimacie hiszpańskiej Sierra Nevada. Lion’s City E poddano także ekstremalnemu testowi w tunelu klimatyczno-aerodynamicznym. Test ten dostarczył wielu cennych informacji i również zakończył się sukcesem.
MAN podkreśla, że rozpoczęcie produkcji seryjnej poprzedziły liczne testy pojazdów. Firma jest dumna szczególnie z prób przeprowadzonych u klienta w hiszpańskiej miejscowości Badajoz. Przy wysokich temperaturach przekraczających 35 stopni Lion's City E był eksploatowany w trakcie całej 16-godzinnej zmiany na trasie o imponującej długości 284 km. Wyniki testu potwierdzają niezawodność pojazdu i pokazują, że podawany przez MAN bezpieczny zasięg Lion’s City E na poziomie 200 km, dotyczący całego okresu życia baterii, może w korzystnych warunkach osiągnąć, a nawet przekroczyć 270 km.
Polskie zakłady MAN w Starachowicach są centrum kompetencyjnym w dziedzinie produkcji niskopodłogowych autobusów miejskich i podwozi autobusów. W ubiegłym roku wyprodukowano w nich ponad 2300 kompletnych autobusów i 1400 podwozi autobusowych. Zakład prowadzi własny ośrodek kształcenia spawaczy oraz bogato wyposażone laboratoria pomiarowe i chemiczne – wiele części wykorzystywanych w produkcji jest wytwarzanych bezpośrednio w zakładzie. Firma MAN jest jedynym producentem autobusów w Polsce posiadającym w Starachowicach instalację malowania KTL (malowanie zanurzeniowe), która pozwala spełnić wszystkie wymagania w zakresie wytrzymałości na korozję i przyczepności lakieru. Wszystkie autobusy montowane w Starachowicach opuszczają zakład z powłoką KTL i posiadają optymalne zabezpieczenie przed korozją. W ostatnich latach firma MAN kontynuowała modernizację zakładu, przygotowując starannie fabrykę i jej załogę do sprostania wyzwaniom elektromobilności.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.