fot. Max, CC BY-ND 2.0, flickrAutobus MAN 18E Lion’s City w Brunszwiku w Niemczech
Sprzedaż autobusów elektrycznych w 2023 roku w Europie zaskakująco została zdominowana przez MAN-a. W kontraktach królowały modele Lion’s City 12E i 18E. Niemiecki producent odrabia w ten sposób straty poprzednich lat, gdyż firma stosunkowo późno weszła na rynek elektrobusów.
Portal dopravak.cz opublikował ciekawy raport na temat sprzedaży autobusów elektrycznych w Unii Europejskiej wraz z Norwegią, Islandią, Wielką Brytanią i Szwajcarią w 2023 roku. Duża część środków unijnych kierowana jest na rozwój zeroemisyjnego transportu publicznego. Stąd widoczny jest niespotykany dotąd wzrost liczby sprzedanych autobusów elektrycznych. W poprzednim roku zrealizowano w ramach zamówień 15 142 miejskich pojazdów. Z tego 6 354 to autobusy elektryczne (40,8 proc.), 207 to autobusy wodorowe (1,4 proc.), 1 696 to pojazdy napędzane CNG lub LNG (11,2 proc.), a 2 947 to hybrydy (19,5 proc.). Tylko 4 094 pojazdów (27,1 proc.) stanowiły autobusy napędzane wyłącznie silnikiem diesla. Raport nie uwzględnia produkcji trolejbusów.
Spośród 6 354 autobusów elektrycznych, które sprzedano w 2023 roku, największy udział w produkcji tego typu taboru miał MAN Truck & Bus (785 sztuk, 12,35 proc.). Na drugiej pozycji uplasował się Solaris Bus & Coach (725 pojazdów, 11,41 proc.). Trzecim największym sprzedawcą w poprzednim roku był chiński Yutong (483, 7,6 proc.). Następny był brytyjski Wrightbus (469 sztuk; 7,38 proc.), a konsorcjum chińskiej firmy BYD i brytyjskiego producenta nadwozi ADL zajęło piąte miejsce. Obie firmy sprzedały na rynku brytyjskim łącznie 448 autobusów (7,05 proc). Inna chińska firma BYD, która działa samodzielnie, dostarczyła w poprzednim roku do klientów 358 pojazdów (5,63 proc.), co dało firmie siódmą lokatę. Wyprzedza ją Mercedes-Benz ze swoim autobusem eCitaro (446 sztuk; 7,02 proc.).
Śledząc dane raportu można zauważyć, że chińscy producenci kontynuują umacnianie pozycji na europejskim rynku autobusów elektrycznych. O ile jeszcze niedawno obecność chińskich marek w Europie była praktycznie nie do pomyślenia, o tyle dziś wśród 18 największych sprzedawców autobusów elektrycznych w Europie, jeśli doliczyć do nich konsorcjum BYD-ADL, znajduje się aż sześć chińskich podmiotów.
W krajach europejskich liczba chińskich autobusów produkcji takich marek jak BYD, BYD-ADL, Yutong, Zhongtong, Zonson/Granton Bus i Golden Dragon wynosiła w ubiegłym roku 1 906 pojazdów. Daje to udziały w rynku na poziomie 30 proc. Rzeczywista zależność od Chin jest jednak większa, bo inni producenci, jak np. Ebusco, kupują od Państwa Środka częściowe lub całościowe rozwiązania związane z napędem bateryjnym oraz zarządzaniem nim.
Największy sukces autobusy elektryczne odnoszą w Wielkiej Brytanii. Dzięki polityce nastawionej na zieloną energię, kraj stosuje szerokie subsydia na zakup autobusów napędzanych energią elektryczną. Spośród 6 354 zarejestrowanych w ubiegłym roku elektrobusów, prawie jedna piąta (19 proc., 1 206 pojazdów) przypada na Wielką Brytanię. Spośród krajów UE najwięcej autobusów elektrycznych w ubiegłym roku sprzedano w Niemczech (753 sztuki, 11,9 proc.), Hiszpanii (491 sztuk, 7,7 proc.) i Francji (416 sztuk; 6,5 proc.). Zaskoczeniem może dla niektórych być liczba nowo zarejestrowanych autobusów elektrycznych w Rumunii, w której w 2023 roku do użytku oddano 368 pojazdów (5,8 proc.).
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.