Partnerzy serwisu:
Prawo & Finanse

Manchester. Dożywotni zakaz tramwajowo–autobusowy?

Dalej Wstecz
Data publikacji:
23-02-2018
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO & FINANSE
Manchester. Dożywotni zakaz tramwajowo–autobusowy?
fot. Rept0n1x, lic. CC A-SA 3.0 Unported/GNU
Organizator transportu w Manchesterze ma zyskać prawo do zakazania wstępu do pojazdów komunikacji miejskiej dożywotnio (!) pasażerom, którzy zachowują się agresywnie wobec innych. To działania podobne do tych, które pozwoliły Brytyjczykom uporać się już blisko trzy dekady temu z awanturnikami na stadionach.

Jak informuje Manchester Evening News, burmistrz aglomeracji Andy Burnham otrzymał wstępne pozwolenie na takie rozwiązanie od brytyjskiej minister spraw wewnętrznych Amber Rudd (wcześniej podobną możliwość zyskali szefowie Transport for London). Choć mechanizm nie jest jeszcze przesądzony, bo sprawą zajmie się parlament, organizator transportu ma mieć prawo wystąpić do sądu o możliwość wyrzucenia pasażera z komunikacji publicznej dożywotnio, gdy ten będzie się zachowywał agresywnie lub obraźliwie wobec współpasażerów.

Konstrukcja prawna jest dość skomplikowana, bo zakaz wstępu musi dotyczyć konkretnego miejsca. Zbanowani pasażerowie nie będą więc mieli prawa wejścia na przystanki tramwajowe systemu Metrolink, które zwykle pełnia funkcje węzłów przesiadkowych i w ten sposób utracą możliwość wejścia do tramwajów i części autobusów. „Części”, bo przystanki autobusowe w Manchesterze nie znajdują się na terenie należącym do Transport for Great Manchester.

„Tak być nie może!”

Czy to potrzebne narzędzie? W Manchesterze uznano, że tak, bo z roku na rok mocno wzrasta liczba odnotowanych przypadków agresji słownej i fizycznej w tramwajach i autobusach. Według danych z 2014 r. zanotowano ich ok 2,3 tys. podczas gdy według najnowszych statystyk z ubiegłego roku – prawie 4 tys.

– To po prostu niedopuszczalne, by ludzie nie czuli się bezpiecznie w pojazdach transportu publicznego podczas podróży – powiedziała minister Rudd zaznaczają, ze rząd ma obowiązek zapewnić organizatorom transportu skuteczne narzędzia do walki z niepożądanymi zachowaniami.

Te narzędzia od razu budzą skojarzenie z metodami, które jako pierwszy zaczął stosować rząd Margaret Thatcher, by poradzić sobie z chuligaństwem na angielskich stadionach. W drugiej połowie lat 80–tych stało się ono problemem społecznym, który rujnował wizerunek Wielkiej Brytanii za granicą, zwłaszcza po tragedii na stadionie Heysel w Brukseli, gdzie w 1985 r. w wyniku zamieszek miedzy kibolami Juventusu i Liverpoolu zginęło kilkadziesiąt osób. W efekcie m.in. wprowadzono drakońskie kary za chuligaństwo, poza finansowymi, właśnie zakazy stadionowe i problem skutecznie rozwiązano.

Można się zastanawiać, czy w przypadku autobusów i tramwajów podobne narzędzia są sensowne. Miastom powinno przecież zależeć na tym by z transportu publicznego korzystało jak najwięcej osób, tymczasem dostają narzędzia służące do tego, by im tego zakazywać. Burmistrz Burnham tłumaczy jednak, że zdecydowanie bardziej szkodliwym zjawiskiem może być rozpowszechnienie przekonania, że w autobusach i tramwajach nie jest bezpiecznie.

W Warszawie – kampania

Warto przypomnieć, że kilka dni temu w Warszawie ruszyła kampania społeczna mająca pokazać, że mieszkańcy miasta nie akceptują agresji w publicznym transporcie. Według urzędników również w polskiej stolicy agresja – w tym przypadku skierowana wobec obcokrajowców – staje się coraz większym problemem. Być może i w Polsce podobne narzędzie byłoby przydatne, ale trudno się tego spodziewać, porównując jak nad Wisłą poradzono sobie z chuligaństwem na stadionach. Akurat u nas zakazy stadionowe są kompletnie nieskuteczne i nagminnie łamane.

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Warszawa. W środę Dzień Integracji w metrze

Komunikacja

Warszawa. W środę Dzień Integracji w metrze

inf. pras. 21 września 2021

Uber planuje banować pasażerów z najniższymi ocenami

Komunikacja

Warszawa. Bilet za PET lub za puszkę. Na razie do kina

Mobilność

Pomorski bilet będzie się nazywał „FALA”

Mobilność

Warszawa. Więcej pasażerów komunikacji. W 2018 r. prawie 1,2 mld

Komunikacja

Zobacz również:

Warszawa. W środę Dzień Integracji w metrze

Komunikacja

Warszawa. W środę Dzień Integracji w metrze

inf. pras. 21 września 2021

Uber planuje banować pasażerów z najniższymi ocenami

Komunikacja

Warszawa. Bilet za PET lub za puszkę. Na razie do kina

Mobilność

Pomorski bilet będzie się nazywał „FALA”

Mobilność

Warszawa. Więcej pasażerów komunikacji. W 2018 r. prawie 1,2 mld

Komunikacja

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5