Samorząd województwa mazowieckiego przygotowuje się do zapowiadanego uruchomienia autobusów uzupełniających siatkę Kolei Mazowieckich. Nie będą one jednak zintegrowane taryfowo z pociągami tej spółki. Znakomita większość tras będzie zaś obsługiwana wyłącznie w dni robocze.
Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego zapowiedział niedawno uruchomienie dziesięciu regionalnych linii autobusowych, które w założeniach mają uzupełnić siatkę tras Kolei Mazowieckich. To odpowiedź samorządu na likwidację dużej liczby przedsiębiorstw PKS, m.in. na niedawne zakończenie działalności przewozowej przez Przedsiębiorstwo Komunikacji Samochodowej w Radomiu. Utworzenie pierwszych na Mazowszu marszałkowskich linii autobusowych ma mieć charakter pilotażowy, a ich utrzymanie w przyszłości ma zależeć m.in. od popularności poszczególnych połączeń.
Rozkład jazdy odstaje od standardów kolejowych
– Aktualny stan projektu to przygotowywanie postępowania mającego na celu wyłonienie operatora na świadczenie usług publicznego transportu zbiorowego w transporcie autobusowym – mówi Marta Milewska, rzecznik prasowy UMWM. Na razie nie wiadomo jednak, kiedy dokładnie należy spodziewać się opublikowania zamówienia. Nie są znane też wymagania, jakie w przetargu będą postawione przewoźnikom. Mimo to region liczy na szybkie rozstrzygnięcie postępowania, bo chce, by autobusy wyjechały na swoje trasy już na koniec czwartego kwartału tego roku.
Póki co zakładany termin uruchomienia kursów nie ulega więc zmianom. Urząd marszałkowski nie przedstawił jeszcze szczegółowych rozkładów, ale poznaliśmy właśnie zarys oferty. Połączeń w większości przypadków będzie mniej niż na finansowanych przez region trasach kolejowych. – Dwie linie w rejonie północno-zachodnim będą kursowały siedem dni w tygodniu, reszta będzie obsługiwana pięć razy w tygodniu – zapowiada przedstawicielka marszałka.
Nie będzie jednego biletu kolejowo-autobusowego
– Planowana częstotliwość waha się natomiast od czterech do ośmiu kursów dziennie w zależności od długości trasy i zapotrzebowania – informuje nasza rozmówczyni. Pod tym względem oferta będzie więc porównywalna z tą zapewnianą przez np. Urząd Marszałkowski Województwa Łódzkiego. W tym regionie zorganizowano jednak już ponad 40 linii, a pasażerowie mogą skorzystać z oferty biletowej integrującej autobusy regionalne i pociągi ŁKA.
Takiego udogodnienia nie będzie na terenie województwa mazowieckiego. – Przejazdy będą objęte oddzielną taryfą biletową – powiedziała nam bowiem Marta Milewska. Mimo to linie autobusowe mają prowadzić do stacji kolejowych, które staną się w założeniach lokalnymi centrami przesiadkowymi.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.