Najbliższe tygodnie mają przynieść ogłoszenie długo oczekiwanego przetargu na obsługę dziesięciu autobusowych linii regularnych w województwie mazowieckim. Połączenia uzupełnią siatkę linii Kolei Mazowieckich. Znakomita większość z nich będzie obsługiwana jedynie w dni robocze.
Rok temu samorząd województwa mazowieckiego ogłosił listę dziesięciu linii autobusowych, jakie zamierzał uruchomić w celu uzupełnienia siatki obsługiwanej przez Koleje Mazowieckie. Połączenia miały zresztą przybrać charakter dowozowy, a pasażerowie uzyskaliby możliwość przesiadki do pociągów m.in. w Sierpcu, Mławie, Przysusze czy Wieniawie. Zakładano wówczas, że regularne kursy rozpoczną się w trzecim kwartale 2023 r. Do inauguracji funkcjonowania nowego systemu komunikacyjnego do tej pory jednak nie doszło.
UMWM poszuka operatora zewnętrznego
Regionalne władze zapewniają, że pomysł nie został porzucony, a połączenia na wskazanych wówczas trasach zaczną wkrótce funkcjonować. – Zostały opracowane dokumenty niezbędne do uruchomienia przetargu, a obecnie trwa postępowanie mające na celu weryfikację zgodności wszystkich dokumentów z przepisami – relacjonuje Biuro Prasowe Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego. Zapowiada ono jednocześnie, że samo postępowanie, które wyłoni operatora, powinno zostać wszczęte w najbliższych tygodniach.
Województwo nie informuje teraz, kiedy przewozy zostaną zainaugurowane. Biorąc jednak pod uwagę długość procedur, należy się spodziewać, że pierwsze autobusy wojewódzkie wyjadą w trasy przynajmniej rok później, niż wynikałoby to z zapowiedzi z wiosny 2023 r. Na razie nie wiemy też, jak dokładnie skonstruowane zostaną rozkłady jazdy. UMWM potwierdził jedynie, że godziny odjazdów będą skorelowane z przyjazdami pociągów do stacji przesiadkowych.
Tylko nieliczne kursy w soboty i niedziele
– Zakładana częstotliwość obsługi linii waha się od czterech do ośmiu kursów dziennie w zależności od długości trasy – usłyszeliśmy w samorządzie. Osiem na dziesięć połączeń będzie przy tym funkcjonować tylko w dni robocze. Jedynie na dwóch liniach urząd marszałkowski przewiduje kursy weekendowe.
– Program pilotażowy będzie finansowany przede wszystkim ze środków własnych naszego województwa – stwierdzają służby prasowe marszałka. Region nie skorzysta więc najprawdopodobniej z dotacji centralnej udzielanej samorządom z Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych. Na razie nie wiemy, czy jeśli pilotaż się powiedzie, region będzie dążył do rozbudowy systemu własnych linii autobusowych.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.