Samorząd, który zamierza niebawem uruchomić dziesięć autobusowych linii dowozowych, zapewnia o dbałości o skomunikowania. Korekty rozkładu jazdy pociągów mają każdorazowo skutkować przesunięciem godzin odjazdów połączeń PKS Bodzentyn. Wciąż nie znamy dokładnej daty inauguracji działalności systemu.
Niedawno informowaliśmy na naszych łamach o
planowanym mocno opóźnionym starcie systemu dziesięciu autobusowych linii dowozowych organizowanych przez samorząd województwa mazowieckiego. W wyniku rozstrzygnięcia przetargu kursy ma obsługiwać spółka PKS Bodzentyn. W większości przypadków odjazdy zaplanowano tylko w dni robocze, a liczba par kursów będzie wahać się w zależności od relacji od czterech do ośmiu na dobę.
Ideą są dobre skomunikowania
Znamy już nieco więcej szczegółów dotyczących funkcjonowania projektowanego systemu. `Region zapowiada bowiem, że będzie on oparty o ścisłe skoordynowanie godzin odjazdów i przyjazdów autobusów i pociągów na stacjach stycznych, np. w Sierpcu, Mławie czy Wieniawie. – Wszelkie zmiany zachodzące w rozkładach jazdy pociągów będą wprowadzane do rozkładu jazdy linii dowożących – zapewnia Biuro Prasowe Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego. To szczególnie istotne, bo w związku z przyjętym w Polsce sposobem organizacji robót infrastrukturalnych na kolei przesunięcia godzin odjazdów następują kilka razy do roku.
Służby prasowe marszałka podkreślają, że przebieg tras został ustalony na podstawie aktualizacji modelu transportowego województwa z 2021 r. Znalazła ona odzwierciedlenie w uchwale zmieniającej regionalny plan transportowy, jaką radni podjęli w 2023 r. – Trzy lata temu zostały wskazane obszary wykluczenia komunikacyjnego, w których wykazywano niską sieć połączeń autobusowych. Nowe linie mają być uzupełnieniem transportu kolejowego oraz stanowić zintegrowany system zapewniający lepszą obsługę transportową w peryferyjnych i słabiej zaludnionych terenach, gdzie nie istnieje transport kolejowy – usłyszeliśmy.
Nie będzie dofinansowania z FRPA
Przygotowania do zamówienia przewozów rozpoczęto jeszcze przed aktualizacją planu transportowego, bo 1 września 2022 r. na stronach internetowych urzędu pojawiło się ogłoszenie o zamiarze przeprowadzenia postępowania przetargowego. Co ciekawe, region nie będzie starać się o dofinansowanie kursów z budżetu centralnego. – Przewozy autobusowe o charakterze użyteczności publicznej mają być finansowane ze środków własnych samorządu województwa. O dofinansowanie tej komunikacji ze środków przekazywanych przez wojewodę w ramach ustawy o Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych nie występowaliśmy – stwierdza UMWM.
Wciąż nie znamy natomiast dokładnej daty startu obsługi dziesięciu linii marszałkowskich. Inauguracja przewozów ma nastąpić jeszcze w tym roku. Pierwotne założenia mówiły natomiast o uruchomieniu kursów nawet kilkanaście miesięcy wcześniej.