Pod koniec roku mają zacząć funkcjonować długo oczekiwane autobusowe linie dowozowe finansowane przez samorząd województwa mazowieckiego. 10 tras obsłuży spółka PKS Bodzentyn. Większość połączeń będzie realizowana tylko w dni robocze.
Województwo mazowieckie przedstawiło plan utworzenia linii autobusowych, które uzupełniłyby ofertę kolei na obszarach pozbawionych bezpośredniego
dostępu do tej formy transportu, wiosną 2023 r. Wówczas zakładano, że system obejmujący 10 połączeń zacznie funkcjonować jesienią zeszłego roku, ale do tej pory go nie uruchomiono. Start obsługi ma ostatecznie nastąpić do końca 2024 r., a zatem nieco ponad rok po pierwotnie zakładanym terminie.
Spory kontrakt dla PKS Bodzentyn
Region zapewnia, że przygotowania są już zaawansowane, a pierwsze kursy wyruszą w trasy w najbliższych miesiącach. – W przetargu na świadczenie usług w zakresie przewozów pasażerskich o charakterze użyteczności publicznej w transporcie drogowym dokonano wyboru najkorzystniejszej oferty. Operatorem świadczącym usługi na trzech obszarach będzie PKS Bodzentyn – informuje Biuro Prasowe Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego.
Przewoźnik mający swoją siedzibę w województwie świętokrzyskim nie wywodzi się bezpośrednio z dawnej Krajowej Państwowej Komunikacji Samochodowej. Jego nazwa jedynie nawiązuje więc do tradycji PKS. – Obecnie jesteśmy na etapie podpisywania umowy z operatorem – relacjonuje samorząd.
Większość tras z czterema parami kursów w dni robocze
W pierwszym ze wskazanych przez UMWM obszarów, który określono jako północno-wschodni, mają powstać cztery linie: D1 Sokołów Podlaski – Małkinia Górna, D2 Ceranów – Małkinia Górna, D3 Węgrów – Mrozy i D4 Liw – Kotuń. Wszystkie będą obsługiwane tylko w dni robocze, a w rozkładzie jazdy znajdą się cztery pary kursów. Wyjątkiem będzie tu tylko linia D2, na której autobusy mają pojawiać się sześć razy dziennie w każdym kierunku, jednak również tylko od poniedziałku do piątku.
W południowo-zachodniej części województwa obsługiwane mają być trasy M1 Skrzyńsko – Przysucha – Szydłowiec (cztery pary kursów od poniedziałku do piątku), M2 Przytyk – Wieniawa (sześć par kursów od poniedziałku do piątku) i M3 Omięcin – Ruda Wielka (osiem par kursów od poniedziałku do piątku). Na obszarze północno-zachodnim zafunkcjonować mają zaś połączenia P1 Żuromin – Sierpc przez Babiec Piaseczny (cztery pary kursów we wszystkie dni tygodnia), P2 Żuromin – Sierpc przez Chamsk (cztery pary kursów w dni robocze) i P3 Żuromin – Mława (cztery pary kursów przez cały tydzień).
Nie będzie żadnej integracji taryfowej z KM
– Z uwagi na fakt, iż jest to projekt pilotażowy, przejazdy będą objęte oddzielną taryfą biletową – wskazały nam służby prasowe marszałka. Nie będzie też możliwości opłacenia przejazdu autobusem w kanałach sprzedaży Kolei Mazowieckich, choć założeniem przedsięwzięcia ma być ułatwienie czy umożliwienie dotarcia na pociąg. O szczegółach dotyczących taryfy i rozkładu jazdy poinformujemy, gdy tylko przedstawi je UMWM.