Władze miasta stołecznego Meksyk i lokalny operator transportowy STE oznajmili na konferencji prasowej, że już w kwietniu 2021 roku zostanie udostępniony pasażerom nowy korytarz trolejbusowy. Wiosną podróżni zyskają 7,4 km wydzielonej trasy, poprowadzonej na estakadzie.
Pozostałe 600 metrów z planowanych w sumie 8 km będzie ukończone w 2022 roku. Ma to związek z trudnościami, na jakie natrafiono przy realizacji inwestycji w pobliżu stacji metra Santa Marta (mapka poniżej), gdzie jest skomplikowany węzeł drogowy.
Budowa rozpoczęła się dopiero w październiku bieżącego roku i aktualnie stan realizacji projektu kształtuje się na poziomie 14 proc. Niektóre pale powstających estakad zostaną wbite na głębokość nawet 30 metrów. Na budowie pracuje blisko 500 osób. Jej pierwsza faza, podstawowa, zakończy się do stycznia. Następnie zostanie zainstalowane okablowanie i urządzenia elektryczne, po czym nad wydzielonym korytarzem pojawi się sieć trakcyjna.
Komercyjna eksploatacja trasy, która obejmie 10 przystanków (mapka powyżej), rozpocznie się latem przyszłego roku. Obszar projektu obejmuje ok. 130 tys. potencjalnych użytkowników. Nowy korytarz trolejbusowy ma przewozić ok. 76 tys. pasażerów dziennie. Podróżnych obsługiwać będzie 50 przegubowych trolejbusów Yutong. Niskopodłogowe pojazdy chińskiego producenta będą poruszać się ze średnią prędkością 34 km/h. Szacuje się, że w najbliższych latach na drogach stolicy Meksyku będzie jeździć blisko 300 trolejbusów wyprodukowanych w Chinach.
Krajowy dostarczyciel takich pojazdów - grupa Dina, niedawno we współpracy z czeską Skodą, zaopatrzyła Guadalajarę. Decydenci z Meksyku nie są jednak do nich przekonani i wolą sprowadzać trolejbusy z Państwa Środka, które wykorzystuje niedawno wprowadzone zniesienie 15 proc. cła importowego.