Rząd serbski podpisał porozumienie o współpracy z przedstawicielami Alstomu i francuskim Egis oraz Power China w sprawie budowy metra w Belgradzie o wartości 4,4 mld euro. Prace nad projektem mają się rozpocząć jeszcze w tym roku.
Dokument został podpisany przez serbskiego ministra finansów Sinisa Mali, dyrektora spółki „Belgradzkie Metro”, Stanko Kantara, wiceprezesa Alstomu, Philippe’a Delleura, prezesa Egis, Oliviera Bouvarta oraz przedstawiciela chińskiej firmy Power China, Xie Ziji.
– Metro w Belgradzie jest najważniejszym projektem dla stolicy Serbii i zostało uznane za projekt o znaczeniu krajowym – powiedział Goran Vesić, zastępca burmistrza Belgradu. W imieniu wszystkich obywateli Belgradu podziękował prezydentowi Aleksandarowi Vučićowi, który miał właśnie powiedzieć „zbudujemy metro”. – To projekt, którego Belgrad nie jest w stanie sam sfinansować. Mamy szczęście, że metro jest budowane z budżetu Republiki Serbii. Nasz rząd zdaje sobie sprawę, jak ważny jest ten projekt dla rozwoju gospodarczego – podkreślił.
Jak wspomniał zastępca burmistrza, Belgrad marzył o metrze od 50. – Czasem było dla tego kraju łatwiej, czasem trudniej, czasem było więcej pieniędzy, czasem mniej, ale nic konkretnego nie zrobiono przy projekcie budowy metra w Belgradzie do 2013 roku – powiedział Vesić. Jak zaznaczył, teraz w kwietniu ma być dostarczona koncepcja dla zajezdni. – Wówczas zakończymy wywłaszczenia i do końca tego roku, do listopada, rozpoczniemy budowę zajezdni na Makišku polje, co będzie początkiem prac nad belgradzkim metrem – dodał.
Jak zapowiadają władze miasta, w październiku ma zostać przyjęty plan rozwoju komunikacji szynowej, który ma określić przebieg metra wraz z rozmieszczeniem stacji. W dokumencie wskazane mają być także kierunki rozwoju systemu kolei miejskiej, która ma zostać zintegrowane z metrem. Połączone mają zostać miejscowości Surcin i Obrenovac. Jak dotąd dostęp do kolei miejskiej w aglomeracji mają Mladenovac, Sopot, Lazarevac i Barajewo, a wkrótce dostęp zyska również Pancevo. Plan przewiduje także budowę nowych 50 km torów tramwajowych – w relacjach Požega – Cerak, od Nowego Belgradu do Bežanijskiej Kosy. Powstanie także połączenie z dzielnicy Bogoslovija przez obszar Ada Huja na lewy brzeg Dunaju. – Tak rozwija się Belgrad. Wzorem innych dużych aglomeracji, również i u nas wreszcie system kolei będzie tym podstawowym systemem w transporcie miejskim – podkreślał Vesić
Miasto ma także plan, alby zaangażować lokalnych architektów do zaprojektowania poszczególnych stacji metra. W założeniu, każda stacja ma być inna i reprezentować odpowiednio tę część miasta i jego historię, gdzie została wybudowana. Zakończenie projektu budowy metra wraz z rozwojem komunikacji szynowej zaplanowano w 2028 roku. Jednocześnie Belgrad ogranicza zakupy autobusów spalinowych. W kręgu zainteresowania władz miasta będą rozwiązania ekologiczne. Wiceburmistrz Vesić zapowiedział przetarg na zakup stu nowych autobusów przegubowych na gaz ziemny. Z przedstawionych przez władze miasta planów wynika, że Belgrad zamierza co roku kupować po sto pojazdów, dzięki czemu do 2028 roku wyeliminuje z ulic autobusy na olej napędowy.
Serbski minister finansów Siniša Mali podkreślił, że podpisanie umowy o współpracy jasno określa prawa i obowiązki wszystkich, którzy uczestniczą w tym projekcie. – Z przyjemnością mogę powiedzieć, że pod koniec roku, tak jak obiecaliśmy, rozpoczniemy budowę pierwszej linii. Określiliśmy prawa i obowiązki dwóch francuskich firm Alstom i Egis oraz chińskiej firmy PowerChina. – Pod koniec tego roku rozpoczniemy budowę zajezdni na Makiško Polje oraz pierwszej linii metra o długości 21,3 km, która połączy Železnik i Mirijevo. Ma być ukończona do 2028 r. Druga linia o długości 19,2 km zostanie poprowadzona od Mirijevo do Zemun. Obecnie pracujemy nad koncepcją trzeciej linii oraz połączeń kolei miejskiej – zaznaczył Mali. Dodał również, że ze wstępnych analiz wynika, że budowa obu linii metra w Belgradzie może kosztować około 4,4 mld euro.
Minister finansów Siniša Mali, fot. UM Belgrad Obie planowane linie metra będą miały łącznie 41,8 km długości. Pierwsza trasa będzie przebiegać równolegle do rzeki Sawy, a następnie przetnie centrum Belgradu. Tym samym połączy obszar Makisko Polje w południowej części miasta z dzielnicą Mirijevo na północnym wschodzie. Druga linia połączy stację kolejową Zemun przez Nowy Belgrad do Mrijeva, gdzie zapewnione będą przesiadki na pierwszą linię.
Wiceprezes Grupy Astom Philip Deler podkreślił, że to historyczny moment dla Belgradu. – Od pierwszej chwili wiedzieliśmy, czego chcemy i to jest dla nas bardzo ważne. Jesteśmy wytrwali w naszych intencjach i jesteśmy dumni, że możemy dostarczyć najnowszą technologię dla metra w Belgradzie, w pełni zautomatyzowaną – powiedział Deler.
W ramach tego projektu Alstom będzie odpowiedzialny za szeroki zakres prac, w tym za produkcję pociągów metra, montaż cyfrowych systemów sterowania ruchem, budowę drzwi peronowych, infrastrukturę (układanie torów i rozwiązania w zakresie zasilania) oraz integrację systemu transportowego.
Przedstawicielka firmy Power China na Serbię, She Zidije, zaznaczyła, że wszyscy w firmie czują się zaszczyceni, mogąc uczestniczyć w projekcie budowy belgradzkiego metra. – Power China to jedna z największych firm budowlanych na świecie. Wykorzystamy wszystkie nasze zasoby i doświadczenie przy budowie metra i będziemy współpracować z naszymi serbskimi i francuskimi partnerami, aby lepiej zrealizować ten projekt – powiedziała Zidije.