Metro Warszawskie podpisało umowę na opracowanie dokumentacji projektowej dla pierwszego odcinka III linii metra od Stadionu Narodowego do Gocławia wraz ze Stacją Techniczno-Postojową Kozia Górka. Projekt przygotuje konsorcjum firm ILF i Metroprojekt, które mają duże doświadczenie w projektowaniu stołecznego metra. Projekt ma być gotowy w ciągu 36 miesięcy, a budowa może ruszyć najwcześniej w 2028 r.
Zamówienie dotyczy pierwszego odcinka M3, który będzie miał 8,1 km długości i składał się z siedmiu stacji: Stadion Narodowy (peron już wybudowany w ramach centralnego odcinka II linii metra), Dworzec Wschodni, Mińska, Rondo Wiatraczna, Ostrobramska, Jana Nowaka-Jeziorańskiego, Gocław. Powstanie też odgałęzienie prowadzące do Stacji Techniczno-Postojowej na Koziej Górce. Na nowo, w oparciu o koncepcje Biura Architektury i Planowania Przestrzennego. mają być zagospodarowane przestrzenie w rejonie ronda Wiatraczna oraz Dworca Wschodniego. Więcej o zakresie piszemy
tutaj, natomiast wizualizacje stacji prezentujemy
tutaj.
Dokumentację przygotuje konsorcjum firm ILF Consulting Engineers Polska i Metroprojekt. Firmy te mają bogate doświadczenie, jeżeli chodzi o warszawskie metro. ILF przygotowywał
dokumentację przedprojektową dla III linii metra,
analizę rozwoju sieci metra z pięcioma liniami, a także szereg projektów budowlanych i wykonawczych dla II linii metra. Natomiast Metroprojekt ma na swoim koncie liczne projekty budowlane i wykonawcze dla I i II linii metra. Wartość podpisanej umowy to 78,181 mln zł brutto.
– Zaczynamy projektowanie III linii metra. Komunikacja miejska będzie się rozwijać, mamy najlepszą komunikację w Polsce i jedną z najlepszych w regionie. Jeśli uda się uzyskać dofinansowanie, chcielibyśmy zacząć budowę w 2028 r. Tu są potrzebne ogromne środki – ok. 5 mld zł. Jestem dobrej myśli i mam nadzieję, że środki się znajdą – mówi Rafał Trzaskowski, prezydent Warszawy. – To linia ma pełnić rolę obwodową, wpisuje się w cały system. Będzie dowozić pasażerów do I, II i IV linii metra. Wszystkie nasze analizy pokazują, że ta linia będzie bardzo efektywna i bardzo potrzebna. Metro ma bardzo ważną funkcję miastotwórczą. Wokół linii metra rozwija się miasto – mówi Trzaskowski. Przywołał doświadczenia z II linii i również pojawiające się przy jej budowie głosy krytyczne co do przewidywanego napełnienia. – Tramwaj na Gocław jest dalej w naszych projektach. Zarówno metro, jak i tramwaj są potrzebne – zadeklarował prezydent.
– Ta umowa dotyczy I części III linii metra w niezwykle intensywnie rozwijającej się części miasta. To druga najbardziej zaludniona dzielnica w Warszawie i pierwsza pod względem gęstości zaludnienia. Wiemy po II linii metra jak silną rolę miastotwórczą pełni metro – mówi Jerzy Lejk, prezes Metra.
Prace projektowe są podzielone na kilka etapów, obejmujących m.in.: opracowanie raportu o oddziaływaniu na środowisko, uzyskanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach oraz decyzji ustalającej lokalizację linii kolejowej, opracowanie projektów budowlanych i uzyskanie pozwoleń na budowę, opracowanie programu funkcjonalno-użytkowego i specyfikacji technicznych wykonania i odbioru robót budowlanych, pełnienie nadzoru autorskiego.
Wykonawca będzie miał 36 miesięcy na realizację umowy (wyłączając nadzór autorski) od daty jej zawarcia, natomiast nadzór autorski przewidziany jest na okres od rozpoczęcia do zakończenia robót budowlanych wykonywanych w ramach odrębnej umowy, do końca 2032 roku. Oczywiście do dat na tym etapie nie ma co się przywiązywać, gdyż proces projektowy obejmuje też opracowanie raportu środowiskowego, a uzyskanie decyzji środowiskowej potrafi zająć sporo czasu (zresztą Metro już wcześniej próbowało w oddzielnym przetargu zlecić wykonanie raportu, ale RDOŚ, zdaniem spółki,
postawił nadmierne wymagania).
Koszt realizacji tego odcinka, szacowany na etapie dokumentacji przedprojektowej na początku 2023 r., to
ponad 5 mld zł netto. Ratusz podaje, że sama budowa może ruszyć w 2028 r. Wpierw konieczne będzie jednak zabezpieczenie bądź pozyskanie środków i ogłoszenie przetargu na roboty budowlane. Władze stolicy pozostają przy zdaniu, że rozwój sieci metra należy rozpocząć właśnie od I odcinka III linii metra, choć w
prognozach napełnień ma on najsłabsze wyniki spośród całej sieci planowanych pięciu linii metra.
W kolejnych etapach III linia ma zostać
wydłużona z Gocławia, pod Wisłą, w stronę Mokotowa. To jednak odległa perspektywa. Wyższy priorytet ma IV linia metra, która ma znacznie lepsze prognozowane wyniki napełnieni. Zgodnie z
deklaracjami władz miasta w tym roku mają ruszyć prace przedprojektowe dla IV linii. W marcu radni mają głosować nad zapewnieniem funduszy na prace przedprojektowe dla tej linii (26 km, 23 stacje + STP). Ich celem będzie opracowanie wstępnego projektu koncepcyjnego, pozwalającego na ustalenie stref wpływu obiektów metra na otoczenie, wykonanie badań i dokumentacji geologicznej, wykonanie analiz w zakresie technicznym, środowiskowym, eksploatacyjnym, możliwości podziału linii M4 na odcinki i kolejności ich realizacji.