Metro do Porto, czyli system transportu publicznego w portugalskim mieście Porto, gdzie funkcjonuje jeden z dwóch systemów metra w tym kraju, zleciło chińskiej firmie CRRC Tangshan dostawę 22 nowych pojazdów, przeznaczonych dla przyszłej Linii Rubi (H), które mają dotrzeć do miasta do końca 2026 roku.
– Metro do Porto właśnie zleciło dostawę 22 nowych pojazdów firmie CRRC Tangshan w ramach inwestycji o wartości 69,5 miliona euro, finansowanej przez program Sustentável 2030 oraz Fundusz Środowiskowy – można przeczytać w komunikacie przesłanym przez firmę w piątek do agencji Lusa.
Zgodnie z informacjami od przewoźnika nowe składy zaczną docierać do Porto pod koniec 2026 roku, przed rozpoczęciem działalności komercyjnej Linii Rubi, do której będą one priorytetowo przeznaczone.
– Obecnie dysponująca 120 pojazdami, flota Metro do Porto zostanie powiększona o te 22 nowe jednostki (w przetargu przewidziana jest możliwość skorzystania z opcji na dodatkowe 10 pojazdów) produkowane przez CRRC Tangshan, największego producenta taboru kolejowego na świecie – informuje firma.
Specyfikacja techniczna pojazdów
Każda jednostka będzie miała zdolność transportu 244 pasażerów, z czego 64 miejsca będą siedzące, a pojazdy będą miały po siedem drzwi z każdej strony.
Według Metro do Porto, nowe pojazdy dotrą przed rozpoczęciem kursowania Linii Rubi, która jest obecnie w budowie pomiędzy Casa da Música (Porto) a Santo Ovídio (Vila Nova de Gaia).
Chińska firma była już odpowiedzialna za rozwój 18 najnowszych pojazdów Metro do Porto, szarych CT (CRRC Tram), które kursują od 2023 roku, zachowując tę samą kolorystykę, ale z nowoczesnym designem.
– Projekt tych nowych pojazdów został opracowany we współpracy między CRRC a portugalską firmą AlmaDesign i charakteryzuje się nowoczesną, atrakcyjną i funkcjonalną estetyką. Teraz natomiast zostanie poddany standardowym pracom rozwojowym z Metro do Porto, aby uzyskać ostateczny projekt do zatwierdzenia do produkcji – informuje Metro do Porto.
Według firmy, którą kieruje Tiago Braga, pojazdy będą miały nowoczesną konstrukcję z aluminium oraz struktury deformacyjne odporne na uderzenia, aby zapewnić bezpieczeństwo operacyjne, w tym najnowocześniejsze systemy techniczne wspierające eksploatację, oświetlenie LED, dynamiczne systemy informacji pomagające w podróży, kamery monitorujące i przednie amortyzatory.
– Pojazdy będą również wyposażone w systemy przeciwwypadkowe i wykrywania przeszkód, a także systemy wykrywania pożaru, co znacznie zwiększy bezpieczeństwo operacyjne – dodaje firma.
Finansowanie pojazdów i aktualny tabor Porto
Finansowane przez program Sustentável 2030 i Fundusz Środowiskowy 22 nowe pojazdy CT Metro do Porto zaczną być dostarczane półtora roku po rozpoczęciu obowiązywania umowy (co nastąpi po jej zatwierdzeniu przez Trybunał Obrachunkowy), czyli zaczną docierać do Porto od drugiej połowy 2026 roku, w tempie trzech jednostek miesięcznie.
We wrześniu Metro do Porto ogłosiło przetarg publiczny o wartości 72,6 miliona euro na zakup 22 nowych pojazdów, z możliwością zakupu kolejnych 10. Wartość wyjściowa przetargu wynosiła 72,6 miliona euro, z czego 66 milionów na 22 pojazdy, a 6,6 miliona na dodatkowe 10 pojazdów.
W przetargu przewidziano dostawę i utrzymanie 18 z 22 pojazdów z systemem CBTC (Communication Based Train Control), co umożliwi w przyszłości prowadzenie pojazdów w trybie automatycznym. Linia Rubi (Casa da Música - Santo Ovídio) jest budowana z systemem CBTC, który może umożliwić prowadzenie pociągów bez maszynisty na tym odcinku.
Oprócz 18 pojazdów CT, Metro do Porto dysponuje także 72 pojazdami Eurotram i 30 pojazdami Flexity Swift.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.