Metro Warszawskie otworzyło oferty w przetargu na zaprojektowanie od dawna planowanych dodatkowych stacji na I linii – A12 Plac Konstytucji i A16 Muranów – których budowę odłożono pod koniec lat 80. XX w. Wystartowały firmy od dawna związane z rozbudową warszawskiego metra – ILF i Metroprojekt.
Przedmiotem przetargu jest wykonanie prac przedprojektowych oraz projektu budowlanego dla stacji A12 Plac Konstytucji i A16 Muranów na funkcjonującej I linii metra wraz z przebudową infrastruktury towarzyszącej.
Stacja Plac Konstytucji miałaby powstać w ciągu Marszałkowskiej na odcinku od pl. Konstytucji do Wilczej. Zakres prace obejmować będzie przebudowę tunelu szlakowego B12/B13 (łączącego obecnie stacje A11 Politechnika i A13 Centrum), a także rozbudowę systemu wentylacji dla tuneli szlakowych B12 i B13 wraz z budową wentylatorni szlakowych i czerpnio-wyrzutni.
Stacja Muranów przewidziana jest w ciągu ul. gen. Andersa, od rejonu skrzyżowania z ul. M. Anielewicza do rejonu skrzyżowania z ul. Stawki. Również w tym przypadku przewidziano przebudowę tunelu szlakowego B16/B17 (łączącego obecnie stacje A15 Ratusz Arsenał i A17 Dw. Gdański) oraz rozbudowę systemu wentylacji dla tuneli szlakowych.
Dzisiaj minął termin składania ofert. Swoje propozycje złożyły dwie firmy – ILF, który oferuje wykonanie usługi za 7,614 mln zł brutto i Metroprojekt, który proponuje 7,364 mln zł brutto. Złożone oferty mieszczą się w budżecie zamawiającego, który został określony na kwotę ponad 7,702 mln zł brutto.
Obie firmy mają bardzo bogate doświadczenie w realizacji dokumentacji projektowej dla rozbudowy warszawskiego metra. O wyborze zdecydują cena (40%) oraz doświadczenie projektantów (60%). Zamówienie ma zostać zrealizowane w ciągu 24 miesięcy. Założono, że nadzór autorski miałby być pełniony w okresie do końca 2026 r. Więcej o założeniach inwestycji piszemy
tutaj.
Decyzję o odłożeniu budowy stacji A12 Plac Konstytucji (gdzie wcześniej zakładano przesiadkę na III linię metra) i A16 Muranów podjęto w 1989 r. ze względu na oszczędności. Przez to powstała dosyć paradoksalna sytuacja: odstępy między stacjami w centrum są większe niż na obrzeżach. I tak odległość między osiami peronów stacji Politechnika i Centrum wynosi 1450 m. Po wybudowaniu stacji Plac Konstytucji odległość do Politechniki wyniesie 592 m (wciąż więcej niż między Centrum a Świętokrzyską), a do Centrum 858 m. Obecnie odległość między osiami peronów stacji Ratusz i Dworzec Gdański wynosi 1534 m. Po wybudowaniu stacji Muranów odległość do Ratusza wynosić będzie 635 m, a do Dworca Gdańskiego 899 m.
Jak wcześniej przekonywało Metro, dobudowa tych przystanków radykalnie poprawi dostępność komunikacji zbiorowej w centrum miasta, bez wpływu na pogorszenie częstotliwości kursowania. Podróżni w śródmieściu będą mieli nie więcej niż 400 m do najbliższej stacji.