Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Metro jedzie na Bródno. Trzy nowe stacje otwarte

Dalej Wstecz
Data publikacji:
28-09-2022
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

W środę 28 września został otwarty najnowszy, wschodni-północny odcinek II linii metra do stacji Bródno. Dokładnie o godzinie 14:01 drzwi zostały otwarte, a o 14:05 pociąg nr 63 jako pierwszy odjechał ze stacji Brodno w stronę Bemowa.  – Czekaliśmy na wszystkie stosowne pozwolenia, udało się i możemy otworzyć trzy nowe stacje.  Mieszkańcy będą mogli dojechać tak szybko do Centrum jak ja z Kabat – w 20 minut - mówi prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski. 

Prezydent miasta podkreśla, że nie udałoby się to bez środków unijnych. –Te pieniądze są konieczne dla dalszej rozbudowy – po to, by skończyć II linię i zacząć III linię – mówi Rafał Trzaskowski. – Metro ułatwi życie wszystkim. Nie tylko mieszkańcom Bródna, ale i Białołęki, którzy będą tu dowożeni autobusami. Pojawią się nowe linie, a większość dotychczasowych zostanie zachowana – dodaje.

Najnowszy, wschodni-północny odcinek II linii metra, liczy niemal 4 km długości. Powstały na nim trzy stacje: C19 Zacisze pod ul. Figara, w pobliżu skrzyżowania z ul. Codzienną, C20 Kondratowicza przy skrzyżowaniu ulicy Malborskiej i Kondratowicza oraz C21 Bródno przy skrzyżowaniu ulicy Kondratowicza i Rembielińskiej. Za ostatnią stacją powstaje również komora torów odstawczych, która będzie służyła do zawracania i postoju pociągów, składająca się z 11 równoległych torów.

Wraz z otwarciem nowych stacji ZTM przywróci przedwakacyjne częstotliwości w metrze. Na I linii pociągi będą kursować w szczycie co 2 min 20 sek., a na II linii co 2 min 50 sek. Obsługa dwóch linii metra będzie wymagała 62 pociągów w ruchu – w sumie Metro posiada 75 składów (nie licząc jeszcze Varsovii, która nie jest jeszcze dopuszczona do ruchu). Zgodnie z rozkładem pierwsze pociągi będą odjeżdżały ze stacji C21 Bródno o godz. 5:00. Czas przejazdu do stacji Trocka wyniesie sześć minut, a całej II linii do Bemowa – 33 minuty. Więcej o rozkładzie piszemy tutaj. Zmiany w komunikacji naziemnej przewidziano od 1 października.

Stacje w skromnej, jasnej stylistyce

Za wystrój nowych przystanków – Zacisze, Kondratowicza i Bródno – odpowiada firma ILF – to jej autorstwa są projekty działających już trzech stacji na wcześniejszym odcinku (Szwedzka, Targówek Mieszkaniowy i Trocka). Wykończenie utrzymane jest więc w duchu minimalizmu i w biało-szarych barwach, choć zastosowane rozwiązania i materiały, względem poprzedniego odcinka, różnią się. Nadal jednak panuje wrażenie sterylności.

Na posadzkach położone są płyty granitowe. Ściany na na antresolach zdobią białe płytki lastryko, zaś na peronach – również granit. Sufity podwieszane na antresoli mają formę rusztu z kratek – widać więc instalacje położone bezpośrednio na stropie. Na peronach zastosowano zaś typowe stropy w postaci żyletek – przypominające nieco rozwiązania z ursynowskich stacji metra bądź dworców Śródmieście i Centralnego. Kolumny wykończone są betonem architektonicznym.

Na ścianach zatorowych montowane są panele z barwnymi grafikami autorstwa Piotra Młodożeńca. Każda ze stacji ma inny motyw plam, na które składają się kropki, linie i kwadraty. Na pozór abstrakcyjne wzory są artystycznym odzwierciedleniem i zniekształceniem panoram okolic budowanych przystanków. Na Bródnie króluje fiolet i granat, na Kondratowicza – tygrysie pasy z kolorem żółtym, pomarańczowym i czerwonym, a na Zaciszu – zieleń.

Odcinek ten ma kilka wyjątkowych cech. Uwagę zwraca ogromna stacja Bródno z niezwykle rozbudowanym układem torowym – tory zaczynają się rozwidlać jeszcze przed strefą peronową. Za ścianami zatorowymi w hali peronowej znajdują się więc jeszcze tory prowadzące do skrajnych torów odstawczych. W sumie stacja zajmuje ok. 3 hektary i znajduje się tu ok. 250 pomieszczeń. Na stacji Kondratowicza wybudowano tunel pieszy w kierunku ul. Św. Wincentego do przyszłego tramwaju na Zieloną Białołękę. Wyjątkową cechą tunelu są dwa ruchome chodniki – to rozwiązanie zastosowane w warszawskim metrze po raz pierwszy. Jeden będzie miał 50 m, a drugi 36 m długości – ich szerokość wynosi 1 m.

II linia jeszcze bez jednego odcinka

Wykonawcą tego odcinka – zgodnie z umową zawartą we wrześniu 2018 r. – jest konsorcjum firm Gulermak i Astaldi za 1,398 mld zł. Pierwotnie roboty miały zakończyć się we wrześniu 2021 r., ale z uwagi przede wszystkim na pandemię zmieniono harmonogram – termin ten przesunięto na 24 sierpnia. 

Po otwarciu tego odcinka II linia będzie liczyła ok. 19 km długości, a pasażerowie będą korzystać z 18 stacji. Do zbudowania pozostaje jeszcze ostatni zachodni odcinek na Karolin, liczący 4 km i składający się z trzech stacji oraz zaplecza STP Karolin. Trwają kompletowanie pozwoleń oraz negocjacje ws. waloryzacji kontraktu – umowa, w formule projektuj i buduj, została zawarta jeszcze w 2018 r. Od tamtej pory znacząco zmieniły się warunki rynkowe.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Metro na Bródno ruszy w środę 28 września

Przestrzeń

Metro na Bródno ruszy w środę 28 września

Witold Urbanowicz 27 września 2022

Metro na Bródno: Są kolejne cztery pozwolenia na użytkowanie

Przestrzeń

Warszawa otwiera ulice nad metrem na Bródnie

Przestrzeń

Warszawa otwiera ulice nad metrem na Bródnie

Redakcja/inf. pras. 08 września 2022

Zobacz również:

Metro na Bródno ruszy w środę 28 września

Przestrzeń

Metro na Bródno ruszy w środę 28 września

Witold Urbanowicz 27 września 2022

Metro na Bródno: Są kolejne cztery pozwolenia na użytkowanie

Przestrzeń

Warszawa otwiera ulice nad metrem na Bródnie

Przestrzeń

Warszawa otwiera ulice nad metrem na Bródnie

Redakcja/inf. pras. 08 września 2022

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5