W środę 28 września został otwarty najnowszy, wschodni-północny odcinek II linii metra do stacji Bródno. Dokładnie o godzinie 14:01 drzwi zostały otwarte, a o 14:05 pociąg nr 63 jako pierwszy odjechał ze stacji Brodno w stronę Bemowa. – Czekaliśmy na wszystkie stosowne pozwolenia, udało się i możemy otworzyć trzy nowe stacje. Mieszkańcy będą mogli dojechać tak szybko do Centrum jak ja z Kabat – w 20 minut - mówi prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski.
Prezydent miasta podkreśla, że nie udałoby się to bez środków unijnych. –Te pieniądze są konieczne dla dalszej rozbudowy – po to, by skończyć II linię i zacząć III linię – mówi Rafał Trzaskowski. – Metro ułatwi życie wszystkim. Nie tylko mieszkańcom Bródna, ale i Białołęki, którzy będą tu dowożeni autobusami. Pojawią się nowe linie, a większość dotychczasowych zostanie zachowana – dodaje.
Najnowszy, wschodni-północny odcinek II linii metra, liczy niemal 4 km długości. Powstały na nim trzy stacje: C19 Zacisze pod ul. Figara, w pobliżu skrzyżowania z ul. Codzienną, C20 Kondratowicza przy skrzyżowaniu ulicy Malborskiej i Kondratowicza oraz C21 Bródno przy skrzyżowaniu ulicy Kondratowicza i Rembielińskiej. Za ostatnią stacją powstaje również komora torów odstawczych, która będzie służyła do zawracania i postoju pociągów, składająca się z 11 równoległych torów.
Wraz z otwarciem nowych stacji ZTM przywróci przedwakacyjne częstotliwości w metrze. Na I linii pociągi będą kursować w szczycie co 2 min 20 sek., a na II linii co 2 min 50 sek. Obsługa dwóch linii metra będzie
wymagała 62 pociągów w ruchu – w sumie Metro posiada 75 składów (nie licząc jeszcze Varsovii, która nie jest jeszcze dopuszczona do ruchu). Zgodnie z rozkładem pierwsze pociągi będą odjeżdżały ze stacji C21 Bródno o godz. 5:00. Czas przejazdu do stacji Trocka wyniesie sześć minut, a całej II linii do Bemowa – 33 minuty. Więcej o rozkładzie piszemy
tutaj. Zmiany
w komunikacji naziemnej przewidziano od 1 października.
Stacje w skromnej, jasnej stylistyceZa wystrój nowych przystanków – Zacisze, Kondratowicza i Bródno – odpowiada firma ILF – to jej autorstwa są projekty działających już trzech stacji na wcześniejszym odcinku (Szwedzka, Targówek Mieszkaniowy i Trocka). Wykończenie utrzymane jest więc w duchu minimalizmu i w biało-szarych barwach, choć zastosowane rozwiązania i materiały, względem poprzedniego odcinka, różnią się. Nadal jednak panuje wrażenie sterylności.
Na posadzkach położone są płyty granitowe. Ściany na na antresolach zdobią białe płytki lastryko, zaś na peronach – również granit. Sufity podwieszane na antresoli mają formę rusztu z kratek – widać więc instalacje położone bezpośrednio na stropie. Na peronach zastosowano zaś typowe stropy w postaci żyletek – przypominające nieco rozwiązania z ursynowskich stacji metra bądź dworców Śródmieście i Centralnego. Kolumny wykończone są betonem architektonicznym.
Na ścianach zatorowych montowane są panele z barwnymi grafikami autorstwa Piotra Młodożeńca. Każda ze stacji ma inny motyw plam, na które składają się kropki, linie i kwadraty. Na pozór abstrakcyjne wzory są artystycznym odzwierciedleniem i zniekształceniem panoram okolic budowanych przystanków. Na Bródnie króluje fiolet i granat, na Kondratowicza – tygrysie pasy z kolorem żółtym, pomarańczowym i czerwonym, a na Zaciszu – zieleń.
Odcinek ten ma kilka wyjątkowych cech. Uwagę zwraca ogromna stacja Bródno z niezwykle rozbudowanym układem torowym – tory zaczynają się rozwidlać jeszcze przed strefą peronową. Za ścianami zatorowymi w hali peronowej znajdują się więc jeszcze tory prowadzące do skrajnych torów odstawczych. W sumie stacja zajmuje ok. 3 hektary i znajduje się tu ok. 250 pomieszczeń. Na stacji Kondratowicza wybudowano tunel pieszy w kierunku ul. Św. Wincentego do przyszłego tramwaju na Zieloną Białołękę. Wyjątkową cechą tunelu są dwa ruchome chodniki – to rozwiązanie zastosowane w warszawskim metrze po raz pierwszy. Jeden będzie miał 50 m, a drugi 36 m długości – ich szerokość wynosi 1 m.
II linia jeszcze bez jednego odcinkaWykonawcą tego odcinka – zgodnie z umową zawartą we wrześniu 2018 r. – jest konsorcjum firm Gulermak i Astaldi za 1,398 mld zł. Pierwotnie roboty miały zakończyć się we wrześniu 2021 r., ale z uwagi przede wszystkim na pandemię zmieniono harmonogram – termin ten przesunięto na 24 sierpnia.
Po otwarciu tego odcinka II linia będzie liczyła ok. 19 km długości, a pasażerowie będą korzystać z 18 stacji. Do zbudowania pozostaje jeszcze ostatni zachodni odcinek na Karolin, liczący 4 km i składający się z trzech stacji oraz zaplecza STP Karolin. Trwają
kompletowanie pozwoleń oraz negocjacje ws. waloryzacji kontraktu – umowa, w formule projektuj i buduj, została zawarta jeszcze w 2018 r. Od tamtej pory znacząco zmieniły się warunki rynkowe.