Miasto podpisało umowę z konsorcjum firm Astaldi i Gulermak na budowę odcinka II linii metra na Bródno. Prace powinny skończyć się dokładnie za trzy lata. W tej chwili to ostatnie planowane po prawobrzeżnej stronie Warszawy stacje metra. – Do 2023 r. gotowa będzie cała II linia metra o długości 23 km i składająca się z 21 stacji – mówi Hanna Gronkiewicz-Waltz, prezydent Warszawy.
Umowa obejmuje budowę odcinka wschodniego-północnego II linii metra od stacji C18 Trocka do stacji C21 Bródno przy Rembielińskiej. Na odcinek ten, o łącznej długości 3,9 km, składają się trzy stacje, trzy odcinki szlakowe wykonane jako dwa równoległe tunele jednotorowe, tory odstawcze za stacją C21, trzy wentylatornie szlakowe oraz komora demontażowa dla tarcz przy stacji C18. Prace zrealizuje konsorcjum firm Astaldi i Gulermak, które zaproponowało kwotę niespełna 1,4 mld zł i 36-miesięczny okres realizacji. Budowa potrwa więc do końca września 2021 r. (nie oznacza to daty udostępnienia dla pasażerów: otwarcie nastąpi kilka miesięcy później, po odbiorach).
– Robimy swoje. Podpisujemy umowę na kolejne trzy stacje ostatniego odcinka prawobrzeżnej części Warszawy. Będzie tutaj bardzo duży potok pasażerów. Za trzy lata pojawią się pociągi na wydrążonych stacjach. Do 2023 r. gotowa będzie cała II linia metra o długości 23 km i składająca się z 21 stacji – mówi Hanna Gronkiewicz-Waltz, prezydent Warszawy. Jak dodaje, dzięki tramwajowi będzie też wygodny dojazd z przesiadką na Zieloną Białołękę. – Liczymy na to, że budowa będzie jak najmniej uciążliwa dla mieszkańców. Mamy nadzieję, że będzie nam się budowało i współpracowało z mieszkańcami równie dobrze, co na Targówku. Prace rozpoczynamy w tym roku, po przygotowaniu niezbędnej dokumentacji – mówi Renata Kaznowska, wiceprezydent Warszawy.
– Podpisanie umowy kończy trudny etap przygotowania inwestycji. Teraz będziemy prowadzić nadzór nad wykonaniem, co jest ogromnym wyzwaniem. Mamy komplet pozwoleń na budowę, wykonawca będzie dysponował wszystkimi niezbędnymi dokumentami administracyjnymi – mówi Jerzy Lejk, prezes Metra. – Czujemy się już mieszkańcami Warszawy. Obiecuję, że będziemy pracować szybko – wskazuje Kemal Guleryuz, szef Gulermaka.
Stacje na odcinku wschodnim-północnym na Bródnie będą utrzymane w tonacji szaro-czarnej. Wspólnym wyróżnikiem będą
grafiki na ścianach zatorowych według koncepcji grafika Piotra Młodożeńca. Więcej o rozwiązaniach architektonicznych i funkcjonalnych
pisaliśmy tutaj.
Przystanek C19 Zacisze powstać ma pod ul. Figara, po południowej stronie skrzyżowania ul. Litawora z ul. Rolanda. Na stacji tej powstanie pierwszy w Warszawie
zintegrowany z wejściem do metra parking rowerowy. Na etapie przedprojektowym zrezygnowano z wymogu uwzględnienia w projekcie stacji C19 Zacisze
możliwości odgałęzienia II linii metra w kierunku Zielonej Białołęki.
Kolejną stację, C20 Kondratowicza, przewidziano pod skrzyżowaniem ul. Kondratowicza z ul. Malborską, po zachodniej stronie ul. Św. Wincentego. Wyjścia będą prowadzić też na przystanki
planowanej linii tramwajowej na Zieloną Białołękę w ciągu Św. Wincentego.
Ostatnia stacja, C21 Bródno (Rembielińska) powstać ma pod ul. Kondratowicza po wschodniej stronie ul. Rembielińskiej. Również tutaj będą znajdować się wyjścia na przystanki tramwajowe. Za stacją tą zaplanowana jest
bardzo duża komora techniczna z 11 torami do zawracania i postoju pociągów.