Dzisiaj (27 listopada) odbyła się uroczystość wmurowania kamienia węgielnego wraz z kapsułą czasu na stacji Bródno na ostatnim, wschodnim-północnym odcinku II linii metra. – Jeszcze w tym roku trafią tu pierwsze elementy tarczy. Zgodnie z zapowiedziami wiosną ruszy drążenie – mówi Rafał Trzaskowski, prezydent Warszawy.
Na stacji C21 Bródno na końcu obecnie realizowanego odcinka wschodniego-północnego II linii metra w obecności władz miasta, dzielnicy, wykonawcy i Metra, 27 listopada odbyła się uroczystość wmurowania kamienia węgielnego z kapsułą, w której znalazł się między innymi akt erekcyjny, aktualne zdjęcia z placu budowy i rysunki dzieci. – Kontynuujemy największe inwestycje, poprawiamy komunikację. To odpowiedni moment, by zgodnie z tradycją wmurować kapsułę czasu. Jeszcze w tym roku trafią tu pierwsze elementy tarczy. Zgodnie z zapowiedziami wiosną ruszy drążenie – mówi Rafał Trzaskowski, prezydent Warszawy.
– Stacja Bródno jest ważna z kilku powodów. Stąd ruszą tarcze. Stacja będzie pełniła ważną rolę w trakcie eksploatacji. Znajdą się tu tory odstawcze z możliwością wykonania drobnych napraw – mówi Jerzy Lejk, prezes Metra.
– Pierwszy etap zakończyliśmy sprawnie. Osiem miesięcy temu ulica Kondratowicza została zamknięta. Dzisiaj jesteśmy pod ziemią – wskazuje Artur Stankiewicz, kierownik kontraktu ze strony wykonawcy.
Umowa na budowę odcinka wschodniego-północnego II linii metra od stacji C18 Trocka do stacji C21 Bródno przy Rembielińskiej została podpisana we wrześniu 2018 r. Na odcinek ten, o łącznej długości 3,9 km, składają się trzy stacje (C19 Zacisze, C20 Kondratowicza i C21 Bródno), trzy odcinki szlakowe wykonane jako dwa równoległe tunele jednotorowe, tory odstawcze za stacją C21, trzy wentylatornie szlakowe oraz komora demontażowa dla tarcz przy stacji C18.
Prace realizuje konsorcjum firm Gulermak i Astaldi, które zaproponowało kwotę niespełna 1,4 mld zł.
Niedawno wykonawca na stacji Bródno zszedł pod ziemię. Rozpoczęło się wydobywanie ziemi z poziomu -1, pod wykonanym już częściowo stropem stacji w miejscu komory startowej w rejonie ulicy Łabiszyńskiej. Gotowa jest też w tym miejscu część stropu pośredniego między poziomem -1 a -2. Poza tym
wykonano większość ścian szczelinowych na dwóch pozostałych stacjach.
Czas realizacji wynosi 36 miesięcy. Budowa potrwa więc – jeśli wszystko pójdzie z kontraktem – do końca września 2021 r. (nie oznacza to daty udostępnienia dla pasażerów: otwarcie nastąpi kilka miesięcy później, po odbiorach).