Trwa operacja wydobywania na powierzchnię głowic tarcz, które drążyły tunele na odcinku zachodnim II linii metra między Powstańców Śląskich a Księcia Janusza. Elementy tarcz będą wydobywane do lutego. Niebawem też ma zakończyć pracę jedna z dwóch tarcz na odcinku wschodnim-północnym.
Przed Wigilią zakończyło się drążenie tuneli na odcinku zachodnim II linii metra, łączącym Wolę i Bemowo. Wówczas, 22 grudnia, do komory demontażowej przy stacji C6 Księcia Janusza
przebiła się Elisabetta wykonująca południowy tunel dla pociągów w kierunku Centrum. Wcześniej, w listopadzie,
pracę zakończyła Krystyna, która wykonywała równoległy tunel północny dla pociągów w kierunku Bemowa. W sumie Elisabetta i Krystyna wspólnie wydrążyły w ramach tego kontraktu 2736 m tuneli.
Dziś (13 stycznia) rozpoczęła się widowiskowa operacja wydobywania elementów tarcz na powierzchnię w rejonie ul. Krępowieckiego, za torami odstawczymi stacji C6 Księcia Janusza. – Rozpoczęliśmy o ósmej rano. Głowica jednej z tarcz jest już na powierzchni. Jeszcze dzisiaj planujemy wydobyć głowicę drugiej tarczy. Zanim to nastąpi musimy przeorganizować plac budowy z uwagi na ograniczone miejsce – mówi Bartosz Sawicki, rzecznik wykonawcy.
Następnie, w ciągu tygodnia, prowadzony będzie demontaż ogromnego dźwigu. Jego miejsce zajmie mniejszy dźwig, który posłuży do wydobywania pozostałych elementów zaplecza tarcz. – Operację zakończymy w II połowie lutego – mówi Sawicki.
W dalszym ciągu trwa drążenie tuneli na odcinku wschodnim-północnym II linii metra na Bródnie. – Dzisiaj (13 stycznia) Maria przebija się do komory demontażowej przy stacji C18 Trocka, kończąc tym samym pracę na tym odcinku – mówi Bartosz Sawicki. Przed godz. 16:00 rzecznik poinformował jednak, że przebicie jest planowane na czwartek (14 stycznia) rano z uwagi na konieczność wymiany ostrzy i dodatkowe iniekcje w gruncie. W sumie tarcza wykona 2908 m tunelu, który posłuży w przyszłości dla pociągów z Woli na Bródno. W okolicach Walentynek pracę zakończy Anna, wykonawszy 2878 m równoległego tunelu dla pociągów jadących z Bródna na Wolę.
Na odcinku wschodnim-północnym, liczącym ok. 3,9-kilometrowym odcinku znajdą się trzy stacje: C19 o roboczej nazwie Zacisze, pod ul. Figara w pobliżu skrzyżowania z ul. Codzienną, C20 Kondratowicza przy skrzyżowaniu Malborskiej i Kondratowicza oraz C21 Bródno po wschodniej stronie skrzyżowania Kondratowicza i Rembielińskiej. Za ostatnią stacją przewidziano wielką komorę z 11 torami odstawczymi i do zawracania. Na realizację prac pierwotnie przeznaczono 36 miesięcy, co oznacza, że roboty budowlane powinny zakończyć się we wrześniu 2021 r. Wykonawca
wystąpił o przesuniecie tego terminu o dziesięć miesięcy.
Na odcinku zachodnim II linii metra, liczącym ok. 2 km, znajdą się dwie stacje – C5 Ulrychów, pod Górczewską w rejonie ul. Białowiejskiej, naprzeciw centrum handlowego Wola Park oraz wspominana już stacja C4 Powstańców Śląskich (Bemowo). Budowa odcinka łączącego Bemowo i Wolę powinna zakończyć się w listopadzie 2021 r., ale prace opóźnił koronawirus. Wykonawca
wystąpił o wydłużenie czasu realizacji o osiem miesięcy.
AKTUALIZACJA, godz. 15:51: Przebicie tarczy Maria do komory demontażowej przy stacji Trocja planowane jest w czwartek (14 stycznia) rano.