Tarcza TBM Krystyna, która półtora tygodnia temu zainaugurowała drążenie tuneli na odcinku zachodnim II linii metra na Bemowie, wykonała pierwszy odcinek i przebiła się do korpusu stacji C4 Powstańców Śląskich. Drążenie tuneli ma zakończyć się w tym roku.
Drążenie tuneli na odcinku zachodnim II linii metra
rozpoczęło się 27 lipca. Jako pierwsza wystartowała Krystyna, której zadaniem będzie wydrążenie północnego tunelu – dla pociągów z centrum na Bemowo. Dziś (6 sierpnia) tarcza się przebiła do korpusu stacji C4 Powstańców Śląskich. – Po drodze mieliśmy dwudniową przerwę w weekend związaną z koniecznością naprawy pasa transmisyjnego do wydobywania urobku – wyjaśnia Bartosz Sawicki, rzecznik prasowy wykonawcy.
Krystyna miała dosyć krótki dystans do pokonania – zaledwie 137 m, jakie dzieli komorę torów odstawczych i stację C4 Powstańców Śląskich. Innymi słowy, maszyna musiała przejść pod skrzyżowaniem Powstańców Śląskich i Górczewskiej. Szyb startowy tarcz na odcinku zachodnim zlokalizowany jest bowiem po wschodniej stronie przyszłej komory torów odstawczych stacji C4 Powstańców Śląskich. Komora ta znajduje się po południowo-zachodniej stronie skrzyżowania Górczewskiej i Powstańców Śląskich. Natomiast oddzielna konstrukcyjne stacja C4 Powstańców Śląskich zlokalizowana jest po wschodnio-południowej stronie tego skrzyżowania.
Teraz ekipy zostaną przerzucone do drugiej tarczy. Elisabetta, zgodnie z aktualnym harmonogramem, ma rozpocząć drążenie tunelu południowego 12 sierpnia.
W sumie Krystyna musi wykonać w sumie 1367 m tunelu, a Elisabetta, wykonująca równoległy tunel, 1369 m. Wykonawca liczy, że uda się zakończyć oba tunele – od torów odstawczych stacji C4 Powstańców Śląskich do torów odstawczych stacji C6 Księcia Janusza – w tym roku.
Na odcinku zachodnim II linii metra, liczącym ok. 2 km, znajdą się dwie stacje – C5 Ulrychów, pod Górczewską w rejonie ul. Białowiejskiej, naprzeciw centrum handlowego Wola Park oraz wspominana już stacja C4 Powstańców Śląskich (Bemowo). Budowa odcinka łączącego Bemowo i Wolę powinna zakończyć się w listopadzie 2021 r., ale prace opóźnił koronawirus. Wykonawca
wystąpił już o aktualizację harmonogramu.