Dzisiaj (15 czerwca) rano rozpoczęła się operacja opuszczania tarcz w szybie startowym przy Powstańców Śląskich na budowie odcinka zachodniego II linii metra między Bemowem a Wolą. Jako pierwsza pod ziemię trafiła Krystyna, która wydrąży tunel północny do stacji Księcia Janusza.
Szyb startowy dla budowy tuneli na odcinku zachodnim II linii metra, łączącym stacje C4 Powstańców Śląskich i C6 Księcia Janusza, zaplanowano po zachodniej stronie skrzyżowania Powstańców Śląskich i Górczewskiej, w miejscu torów odstawczych. Dzisiaj rano – ok. godz. 8 – rozpoczęła się operacja opuszczania dwóch tarcz. Każda z opuszczanych głowic waży 415 ton. – Wykorzystujemy w tym celu specjalistyczny dźwig o wadze 350 ton, z dociążeniem 500 ton. Jego udźwig wynosi ok. 800 ton – mówi Bartosz Sawicki, rzecznik wykonawcy, firmy Gulermak.
Jako pierwsza pod ziemię ok. 10 trafiła głowica tarczy Krystyna, która wydrąży tunel północny w kierunku stacji Księcia Janusza, którym będą poruszać się pociągi z centrum na Bemowo. Po niej rozpoczęło się opuszczanie Elisabetty, której zadaniem jest wydrążenie równoległego tunelu południowego. – Teraz czekają nas prace przygotowawcze do rozpoczęcia drążenia, kompletowanie zaplecza, wyposażenie – mówi Sawicki.
Pierwsza tarcza ma rozpocząć drążenie pod koniec lipca. – Druga tarcza ruszy kilka tygodni później. Tunele chcemy drążyć obydwa równolegle, odcinki są krótkie. Mamy nadzieję, że pójdzie to sprawnie i na przełomie roku zostanie zakończone drążenie – mówi rzecznik.
Sytuację komplikuje teraz trwająca pandemia koronawirusa. – Nie mamy w tej chwili skompletowanych ekip dla czterech tarcz [dwóch na Bemowie i dwóch na Bródnie – red.]. I wszystko wskazuje, że nie uda się skompletować. W Polsce nie ma takich specjalistów, dotychczasowe obostrzenia utrudniały też sprowadzanie takich pracowników zza granicy. Przemieszczanie się jest wciąż utrudnione. Poza tym liczba specjalistów na rynku międzynarodowym jest i tak ograniczona – ludzie nie chcą opuszczać swoich krajów, by jechać na kontrakty zagraniczne – mówi Bartosz Sawicki. Dlatego ekipy będą przerzucane między kontraktami w czasie postojów technologicznych. – To pozwoli zminimalizować opóźnienia związane z drążeniem – dodaje.
Jedna tarcza TBM z zapleczem to niemal 100 m długości, masa ponad 650 ton oraz ponad 6 m średnicy. Długość tuneli zachodniego odcinka drugiej linii metra to 1369 m (tunel lewy) i 1366 m (tunel prawy). Tarcze TBM będą miały do ułożenia 1824 prefabrykowanych pierścieni po 1,5 metra każdy.
Więcej o postępie prac na odcinku zachodnim piszemy
tutaj.