W poniedziałek (27 lipca) pierwsza tarcza rozpoczęła drążenie tuneli na odcinku zachodnim II linii metra na Bemowo. W pierwszej kolejności Krystyna wykona ok. 137-metrowy odcinek między torami odstawczymi a stacją C4 Powstańców Śląskich. Dzisiaj też rozpoczyna się drążenie kolejnego odcinka tunelu na Bródnie.
Szyb startowy tarcz na odcinku zachodnim zlokalizowany jest po wschodniej stronie przyszłej komory torów odstawczych stacji C4 Powstańców Śląskich. Komora ta znajduje się po południowo-zachodniej stronie skrzyżowania Górczewskiej i Powstańców Śląskich. – Wyzwaniem jest cała logistyka z tym, co dzieje się na powierzchni. Tam, gdzie stały tarcze przed ich opuszczeniem na dół, odbywa się ruch kołowy
w ramach nowego ronda. Musieliśmy jak najszybciej opuścić tarcze, odzyskać plac, zrobić rondo. To należało zgrać z wycięciem ruchu tramwajowego, zorganizowaniem placu budowy na środku skrzyżowania (tymczasowego ronda), pod przyszłe wyjścia ze stacji i wznowieniem ruchu tramwajowego – mówi Sawicki.
Jako pierwsza – o godz. 8:33 – ruszyła Krystyna, której zadaniem będzie wydrążenie północnego tunelu – dla pociągów z centrum na Bemowo – do komory torów odstawczych za funkcjonującą stacją C6 Księcia Janusza. Pierwszy odcinek jest bardzo krótki – maszyna musi przebić się do stacji C4 Bemowo po drugiej stronie skrzyżowania. – To najkrótszy odcinek drążony kiedykolwiek – liczy 137 metrów – mówi Bartosz Sawicki. – Harmonogramowo średnie tempo drążenia wynosi 16 m, więc w ciągu tygodnia powinna dotrzeć do stacji C4 – dodaje rzecznik.
Gdy Krystyna dotrze do stacji C4, ekipy zostaną przerzucone do drugiej tarczy, która rozpocznie drążenie tunelu południowego 10 sierpnia. Wykonawca liczy, że uda się zakończyć oba tunele – od torów odstawczych stacji C4 Powstańców Śląskich do torów odstawczych stacji C6 Księcia Janusza – w tym roku. Krystyna musi wykonać w sumie 1367 m tunelu, a Elisabetta – 1369 m. – Trudniejszym etapem będzie przejście pod wiaduktem na styku Woli i Bemowa nad dużą linią obwodową. Wszystko będzie się odbywało pod ruchem – mówi Sawicki.
Dzisiaj też na odcinku wschodnim-północnym II linii rozpoczyna się drążenie kolejnego odcinka. Ze stacji C20 Kondratowicza o godz. 12:00 wystartuje Maria – drążąca tunel dla pociągów z centrum na Bródno która teraz wykonywać będzie tunel do stacji C19 Zacisze. To drugi z trzech odcinków tarczy – drążenie kończyć będzie w komorze demontażowej przy torach odstawczych funkcjonującej stacji C18 Trocka. Po dotarciu do Trockiej ekipy zostaną przerzucone na stację C20 do drugiej tarczy, Anny, drążącej równoległy tunel.
Maria dotąd, wg stanu po dotarciu do stacji C20 Kondratowicza, wydrążyła 919,5 m z 2908 m tuneli, a Anna – 921 m z 2878 m tuneli. – Mamy obecnie 3,5 ekipy do czterech tarcz na dwóch odcinkach. Bardzo zoptymalizowaliśmy proces drążenia dzięki przeskokom ekip między tarczami – mówi Bartosz Sawicki. Według naszych informacji są szanse, że budowę tuneli – opóźnioną przez koronawirusa – uda się zakończyć w tym roku, czyli zgodnie z pierwotnie założonym harmonogramie.
Budowa odcina na Bemowie powinna zakończyć się w listopadzie 2021 r., a na Bródnie – we wrześniu 2021 r. W obu przypadkach
prace opóźnił koronawirus. Wykonawca wystąpił już o aktualizację harmonogramu.