Metro Warszawskie rozpisało wyczekiwany i ostatni już przetarg na rozbudowę II linii metra. Zadaniem wykonawcy będzie budowa 2-kilometowego odcinka zachodniego na Bemowo – od stacji C6 Księcia Janusza do stacji C4 Powstańców Śląskich.
W suplemencie do Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej pojawiło się oficjalnie zawiadomienie o ogłoszeniu przetargu na budowę odcinka zachodniego II linii metra od stacji C6 Księcia Janusza do stacji C4 Powstańców Śląskich. Na odcinek ten składają się dwie stacje, dwa odcinki szlakowe wykonane jako dwa równoległe tunele jednotorowe, tory odstawcze i manewrowe wraz ze stanowiskami do obsługi pociągów i drobnych napraw za stacją C4, dwie wentylatornie szlakowe oraz komora demontażowa dla tarcz przy stacji C6.
Termin składania ofert mija 25 maja. W postępowaniu mogą brać udział firmy, które w ciągu ostatnich pięciu latach zrealizowały co najmniej 2 km pojedynczego tunelu wykonanego w technologii tarcz zmechanizowanych (TBM) z wyposażeniem obiektów budowlanych we wszystkie instalacje, urządzenia i systemy całoliniowe, w tym co najmniej 1 km tunelu podziemnego transportu szynowego w mieście, a także co najmniej dwie stacje podziemne, z przejściem tarcz TBM przez konstrukcje tych stacji. O wyborze zadecydują cena (60%), przedłużenie okresu rękojmi za wady robót budowlanych (32%) oraz skrócenie terminu realizacji prac (8%). Na przeprowadzenie prac przeznaczono 38 miesięcy.
Odcinek II linii metra na Bemowo liczy sobie 2 km długości. Łącznie do wydrążenia przewidziano 2664 m tunelu z główką szyny znajdującą się średnio ok. 14 m pod ziemią. Na tym odcinku przewidziano dwie nowe stacje. Przystanek C5 o roboczej nazwie Wola Park powstanie pod Górczewską w rejonie ul. Białowiejskiej – naprzeciw centrum handlowego. Kolejna stacja C4, za którą przewidziano sporą komorę torów odstawczych, znajdzie się również pod Górczewską, po wschodniej stronie ul. Powstańców Śląskich, z wyjściami na wszystkie narożniki skrzyżowania i – po korektach –
także na przystanki tramwajowe.
Autorem koncepcji wystroju dwóch bemowskich stacji jest Andrzej Chołdzyński. Na swoim koncie ma już zrealizowane projekty stacji A18 Plac Wilsona, A22 Wawrzyszew i A23 Młociny na I linii, a także siedem przystanków centralnego odcinka II linii. Dla kolejnych stacji Chołdzyński zaproponował strop z kasetonami akustycznymi (w układzie skośnym do osi peronu na stacji C4 oraz w układzie równoległym do osi peronu na stacji C5) oraz wyłożenie ścian zatorowych panelami z blachy kortenowskiej (rdzewiejącej) dla stacji C4 i patynowanej miedzi dla stacji C5. W rejonie wyjść z peronów w przestrzeni między schodami ruchomymi przewidział podświetlany szklany słup, pełniący funkcję lampionu. Wizualizacje stacji prezentujemy
tutaj.
Metro Warszawskie
otworzyło już oferty w przetargu na projekt i budowę końcowego odcinka zachodniego II linii – od stacji C4 Powstańców Śląskich do stacji C1 Połczyńska wraz z STP Mory. Toczy się w tej chwili również
przetarg na budowę odcinka wschodniego-północnego na Bródno – od stacji C18 Trocka do stacji C21 Bródno przy Rembielińskiej. Otwarcie ofert dla tego przetargu przewidziano w II połowie kwietnia.