Tarcza TBM Maria zakończyła drążenie jednego z dwóch równoległych tuneli na odcinku wschodnim-północnym II linii metra, łączącym stacje Trocka i Bródno. Późnym popołudniem maszyna przebiła się do komory przy torach odstawczych stacji Trocka. Teraz wykonawca przerzuci pracowników do drugiej tarczy, znajdującej się na stacji Zacisze.
Drążenie tuneli na odcinku wschodnim-północnym II linii metra na Bródno
rozpoczęło się na początku maja. Wówczas z komory startowej po wschodnie stronie stacji C21 Bródno ruszyła Maria. Jej zadaniem było wykonanie tunelu prawego – dla pociągów z centrum na Bródno.
Dzisiaj, w okolicach godz. 16:15, maszyna przebiła się do komory demontażowej przy stacji C18 Trocka. Maszyna przeszła 3256,6 m, wykonując 2908 m tunelu – z przerwą na stacjach C20 Kondratowicza i C19 Zacisze. W sumie, jak wylicza Gulermak, maszyna pracowała przez 145 dni. Średnie tempo wynosiło 20,06 m tunelu na dobę, co przekłada się na 11,89 ułożonych pierścieni. Najwyższe dobowe tempo tarcza osiągnęła 7 czerwca – 40,52 m i 27 pierścieni.
Teraz Gulermak przerzuci obsługę do drugiej tarczy. Anna, wykonująca równoległy tunel lewy, dla pociągów z centrum na Bródno, znajduje się na stacji C19 Zacisze, gdzie przechodzi prace serwisowe. Do tej pory maszyna wykonała 2223 m z 2878 m tunelu. Według zapowiedzi wykonawcy tarcza powinna dotrzeć do Trockiej w okolicach Walentynek.
Anna ruszyła ze stacji C21 Bródno w połowie czerwca. W sumie pracowała 89 m, osiągając średnie tempo 25 m wydrążonego tunelu, co przekłada się na 16,48 pierścieni na dobę. Najwyższe tempo – 40,51 m i 26 ringów – tarcza osiągnęła 23 października.
Po zakończeniu drążenia w tunelach będzie możliwy montaż instalacji, sieci i torowiska. Na odcinku wschodnim-północnym, liczącym ok. 3,9-kilometrowym odcinku znajdą się trzy stacje: C19 Zacisze, pod ul. Figara w pobliżu skrzyżowania z ul. Codzienną, C20 Kondratowicza przy skrzyżowaniu Malborskiej i Kondratowicza oraz C21 Bródno po wschodniej stronie skrzyżowania Kondratowicza i Rembielińskiej. Za ostatnią stacją przewidziano wielką komorę z 11 torami odstawczymi i do zawracania. Prace na tym odcinku
najpewniej zakończą się w wakacje 2022 r.