Dopełniają się już wszystkie procedury dla odcinka wschodniego-północnego II linii metra do stacji C21 Bródno. Stołeczny magistrat zapowiedział, że mieszkańcy skorzystają z trzech nowych stacji w środę 28 września po południu.
Wschodni-północny odcinek II linii metra o długości niemal 4 km jest już gotowy. Powstały na nim trzy stacje: C19 Zacisze pod ul. Figara w pobliżu skrzyżowania z ul. Codzienną, C20 Kondratowicza przy skrzyżowaniu ulicy Malborskiej i Kondratowicza oraz C21 Bródno przy skrzyżowaniu ulicy Kondratowicza i Rembielińskiej. Za ostatnią stacją powstaje również komora torów odstawczych, która będzie służyła do zawracania i postoju pociągów, składająca się z 11 równoległych torów.
Ratusz zaprosił na konferencję otwarcia, którą zaplanowano 28 września. – Mamy komplet pozwoleń, procedura się dopełniła – mówi Monika Beuth, rzeczniczka Urzędu Miasta. Tym razem magistrat stołeczni urzędnicy postanowili spokojnie czekać na decyzje służb wojewody, by nie powtórzyć sytuacji z Bemowa, gdzie otwarcie przybrało formę farsy: ostatnie pozwolenia
spłynęły dopiero w trakcie konferencji, na którą ściągnięto unijną komisarz. Ostatnie dwa pozwolenia, dla stacji C19 Zacisze i C21 Bródno, wydane zostały 27 września.
Konferencję zaplanowano o godz. 13:30. – Zrobimy tak jak ostatnio. Po konferencji, w tym samym czasie, zostaną otwarte wszystkie drzwi wejściowe – mówi Beuth.
Wraz z otwarciem nowych stacji ZTM przywróci przedwakacyjne częstotliwości w metrze. Na I linii pociągi będą kursować w szczycie co 2 min. 20 sek., a na II linii co 2 min. 50 sek. Obsługa dwóch linii metra będzie
wymagała 62 pociągów w ruchu – w sumie Metro posiada 75 składów (nie licząc jeszcze Varsovii, która nie jest jeszcze dopuszczona do ruchu). Zgodnie z rozkładem pierwsze pociągi będą odjeżdżały ze stacji C21 Bródno o godz. 5:00. Czas przejazdu do stacji Trocka wyniesie sześć minut, a całej II linii do Bemowa – 33 minuty. Więcej o rozkładzie piszemy
tutaj. Zmiany w komunikacji naziemnej przewidziano od 1 października.
Wykonawcą tego odcinka – zgodnie z umową zawartą we wrześniu 2018 r. – jest konsorcjum firm Gulermak i Astaldi za 1,398 mld zł. Pierwotnie roboty miały zakończyć się we wrześniu 2021 r., ale z uwagi przede wszystkim na pandemię zmieniono harmonogram – termin ten przesunięto na 24 sierpnia. W sumie wykonawca musiał uzyskać 7 pozwoleń na użytkowanie.
Po otwarciu tego odcinka II linia będzie liczyła ok. 19 km długości, a pasażerowie będą korzystać z 18 stacji. Do zbudowania pozostaje jeszcze ostatni zachodni odcinek na Karolin, liczący 4 km i składający się z trzech stacji oraz zaplecza STP Karolin. Trwają
kompletowanie pozwoleń oraz negocjacje ws. waloryzacji kontraktu – umowa, w formule projektuj i buduj, została zawarta jeszcze w 2018 r. Od tamtej pory znacząco zmieniły warunki rynkowe.