W poniedziałek (4 maja) od wczesnych godzin porannych trwały prace związane z rozruchem wielotonowej maszyny TBM Maria. Tym samym – z opóźnieniem z powodu koronawirusa – rozpoczął się proces drążenia tunelu, łączącego powstającą stację C21 Bródno z przystankiem C18 Trocka na odcinku wschodnim-północnym II linii metra.
W połowie marca tarcze drążące Anna i Maria zostały opuszczone do szybów startowych na placu budowy przyszłej stacji C21 Bródno. Od tamtej pory trwały przygotowania do rozpoczęcia przez nie pracy. Wszystkie systemy zostały poddane testom, a elementy niezbędne do ich nieprzerwanej pracy zostały dostarczone i podłączone.
Jako pierwsza – 4 maja – rozpoczęła drążenie tarcza Maria. Jej zadaniem jest wydrążenie tunelu północnego – dla pociągów z centrum na Bródno. Zadaniem Anny będzie wydrążenie równoległego tunelu – dla pociągów z Bródna do centrum. W sumie to 5785 m tuneli do wydrążenia.
Pierwotnie rozruch pierwszej tarczy
był planowany na początku kwietnia, ale
koronawirus skomplikował roboty. Utrudnione były przeglądy, a część załóg wykonawcy utknęła w Dubaju. Prace, z uwagi na dodatkowe obostrzenia, toczą się z mniejszą wydajnością. Ponadto zakładano, że 3-4 tygodnie po Marii wyruszy Anna, ale – ze względów bezpieczeństwa – wykonawca zdecydował się na start jednej tarczy. – Po konsultacji z inwestorem nie jesteśmy skłonni podjąć w obecnych warunkach ryzyka z dwiema tarczami. Musimy zabezpieczyć się na sytuację, gdy jedna z załóg zostaje zarażona i wyłączona z pracy – by nie wstrzymywać procesu technologicznego – wyjaśniał Bartosz Sawicki, rzecznik wykonawcy, firmy Gulermak. W skrajnym razie Anna wystartuje za kilka miesięcy. – Start drugiego TBM nastąpi niezwłocznie po zniesieniu obostrzeń lub po zakończeniu drążenia przez pierwszą tarczę – mówił rzecznik. Maria powinna zakończyć natomiast pracę jesienią.
Umowa na budowę odcinka wschodniego-północnego na Bródno
została podpisana we wrześniu 2018 r. Na 3,9-kilometrowym odcinku znajdą się trzy stacje: C19 Zacisze, C20 Kondratowicza i C21 Bródno. Za ostatnią stacją przewidziano wielką komorę z 11 torami odstawczymi i do zawracania. Na realizację prac przeznaczono 36 miesięcy, co oznacza, że roboty budowlane powinny zakończyć się we wrześniu 2021 r. Wartość kontraktu, realizowanego przez Gulermak i Astaldi, to 1,398 mld zł.