Wojewoda mazowiecki wydał trzy kolejne pozwolenia dotyczące budowy odcinka II linii metra na Bródno. Dotyczą one stacji C19 Zacisze, C21 Rembielińska oraz wentylatorni szlakowej V19. Do rozpoczęcia budowy brakuje jeszcze dwóch pozwoleń na wentylatornie, ale nie stanowi to istotnej przeszkody w budowie.
Metro Warszawskie przygotowuje się do budowy odcinka wschodniego-północnego II linii metra od stacji C18 Trocka do stacji C21 Bródno o długości ok. 4 km i składającego się z trzech stacji. Pod koniec czerwca spółka zaakceptowała ofertę konsorcjum firm Astaldi i Gulermak. W najbliższym czasie wykonawca ma zostać wezwany do podpisania umowy.
Zanim jednak rozpocznie się budowa, Metro Warszawskie musi uzyskać siedem pozwoleń na budowę dla wszystkich obiektów – trzech stacji, trzech wentylatorni szlakowych oraz szybu demontażowego dla tarcz TBM. W czerwcu wojewoda mazowiecki
wydał dwa pierwsze takie dokumenty. Obejmowały one stację C20 Kondratowicza w rejonie urzędu dzielnicy Targówek oraz szybu demontażowego dla tarcz TBM za stacją C18 Trocka.
– Wczoraj wydane zostały decyzje dla dwóch kolejnych stacji. To ostatnie duże pozwolenia na tym odcinku, pozostają jeszcze drobiazgi. Chcę podkreślić, że współpraca z miastem jest dobra, dokumenty były sprawdzone w terminach, reakcje inwestora były prawidłowe. Można już budować metro. Teraz wszystko zależy od sprawności wykonawcy i inwestora – powiedział w piątek Zdzisław Sipiera, wojewoda mazowiecki.
Wydane przez wojewodę kolejne pozwolenia obejmują trzy obiekty. Jednym z nich jest stacja C19 Zacisze, która ma powstać pod ul. Figara, po południowej stronie skrzyżowania ul. Litawora z ul. Rolanda. Na stacji tej powstanie pierwszy w Warszawie zintegrowany z wejściem do metra
parking rowerowy. Kolejny dokument dotyczy ostatniej stacji, C21 Bródno, która powstać ma pod ul. Kondratowicza po wschodniej stronie ul. Rembielińskiej. Przewidziano tutaj wyjścia na przystanki tramwajowe. Za stacją tą zaplanowana jest
bardzo duża komora techniczna z 11 torami do zawracania i postoju pociągów. Trzeci dokument dotyczy wentylatorni szlakowej V19 przy ul. Łokietka między ulicami Chojnowską a Samarytanka, na odcinku między stacjami Trocka i Zacisze.
Jak zaznaczył Sipiera, dwa brakujące pozwolenia na wentylatornie V20 i V21 zostaną wydane bez zbędnej zwłoki. Metro Warszawskie podkreśla, że umowa z wykonawcą – pominąwszy inne formalności, związane np. z gwarancją – zostanie podpisana dopiero po tym, gdy spółka będzie dysponować wszystkimi pozwoleniami. Zniknęła też inna przeszkoda: pozytywnym wynikiem zakończyła się kontrola uprzednia prezesa Urzędu Zamówień Publicznych. Na prace przeznaczono 36 miesięcy, co oznacza, że budowa powinna zakończyć się pod koniec 2022 r.