Wczoraj (20 września) Metro Warszawskie podpisało umowę z firmą ILF na projekt odcinka II linii metra na Bródno do stacji C21 Kondratowicza. Prace obejmą trzy stacje C19 Zacisze, C20 Kondratowicza i C21 Bródno, a także trzy odcinki tunelowe o łącznej długości 4 km.
Trwa właśnie budowa odcinka północnego-wschodniego II linii metra do stacji C18 Trocka, a jeszcze w tym roku
powinny ruszyć dla odcinka zachodniego na Wolę do stacji C6 Księcia Janusza. Metro Warszawskie myśli już jednak nad drugim etapem rozbudowy metra do ostatniej zaplanowanej stacji w tę stronę, czyli C21 Bródno. Pod koniec 2014 roku spółka ogłosiła konkurs na wykonanie koncepcji architektoniczno-budowlanej dla drugiego etapu rozbudowy II linii metra (tzw. 3+2). Obejmuje on dwie stacje na Bemowie (odcinek zachodni) oraz trzy na Targówku i Bródnie (odcinek wschodnio-północny). Startujący mogli składać wnioski o udział tylko na jeden z dwóch odcinków. W lutym 2016 r.
ogłoszono wyniki konkursu na wykonanie koncepcji architektoniczno-branżowej. Wybrano propozycję firmy ILF Consulting Engineers Polska dla odcinka wschodniego-północnego oraz konsorcjum Metroprojekt i AMC Chołdzyński dla odcina zachodniego,
Firmy, w ramach wygranej, zostały zaproszone do negocjacji umowy na opracowanie projektów budowlanych w oparciu o zwycięską wielobranżową koncepcję architektoniczno-budowlaną. Wczoraj Metro Warszawskie podpisało z firmą ILF umowę na wykonanie projektów oraz nadzór autorski nad realizacją prac. Na odcinku wschodnio-północnym, o długości ok. 3,95 km, przewidziano trzy stacje i trzy odcinki tuneli szlakowych z wentylatorniami. Stacja C-19 Zacisze powstać ma pod ul. Figara, po południowej stronie skrzyżowania ul. Litawora z ul. Rolanda. Kolejną stację, C-20 Kondratowicza, przewidziano pod skrzyżowaniem ul. Kondratowicza z ul. Malborską, po zachodniej stronie ul. Św. Wincentego. Ostatnia stacja, C-21 Bródno (Rembielińska) powstać ma pod ul. Kondratowicza po wschodniej stronie ul. Rembielińskiej. Według założeń odcinek ten powstać ma do 2023 r.
– Lokalizacja i rozplanowanie każdej ze stacji były wyzwaniem inżynierskim. Stacja C19 Zacisze znajduje się w bezpośrednim sąsiedztwie istniejącej zabudowy mieszkaniowej, natomiast stacja C20 Kondratowicza - pod istniejącym skrzyżowaniem drogowym, wymagającym zaplanowania wielu przekładek sieci i etapowania budowy – wskazuje Paweł Sysik, kierownik zespołu konstrukcji budowlanych ILF Polska.
W związku z faktem, ze oddzielna zajezdnia na Morach, która obsługiwać będzie II linie metra, powstanie dopiero w kolejnym, trzecim etapie rozbudowy, projektanci stanęli przed zadaniem zapewnienia miejsca dla odstawiania i serwisowania pociągów. Przykładowo na stacji końcowej C21 Bródno przy Kondratowicza przewidziano
aż jedenaście równoległych torów. Tory zaczną się rozdzielać jeszcze przed peronem pasażerskim. – Stacja C21 Bródno, projektowana jako stacja końcowa z komorą rozjazdów i halą torów odstawczych, zasługuje na szczególną uwagę. Według koncepcji, projektowany podziemny obiekt będzie miał długość ponad 600 m i szerokość dochodzącą do 60 m – wylicza Paweł Sysik. Na uwagę zasługuje też stacja C19 Zacisze. Przewidziano tutaj
parking rowerowy na 150 rowerów, zintegrowany z wejściem na stację.
Wbrew pierwotnym założeniom
zrezygnowano z warunku kontynuacji rozwiązań przyjętych na odcinku centralnym II linii metra w zakresie zadaszeń wyjść (charakterystyczne motylki) oraz elementów ściany zatorowej (na centralnym odcinku zastosowano emalię na blasze z kolorowymi grafikami Wojciecha Fangora, przedstawiającymi nazwy poszczególnych stacji).
Zrezygnowano również z warunku uwzględnienia w projekcie stacji C-19 Zacisze możliwości odgałęzienia II linii metra w kierunku Zielonej Białołęki.