Zgodnie z zapowiedziami przyspieszają roboty na budowie ostatniego, zachodniego odcinka II linii metra do stacji Karolin. Informacjami dotyczącymi postępu robót, znajdujących się wciąż we wstępnej fazie, podzieliło się Metro Warszawskie. Wykonawca potwierdza, że porozumienie jest zagwarantowane i lada dzień ma być podpisany aneks zwiększający wynagrodzenie – warunek konieczny do tego, by budowa była kontynuowana.
Jak informuje Metro Warszawskie, na stacjach C1 Karolin i C3 Lazurowa realizowane są ściany szczelinowe przyszłych wejść. Dodatkowo na Karolinie „wykonywane są także barety, czyli fundamenty głębokie stanowiące oparcie zarówno dla słupów tymczasowych, jak również słupów docelowych, które będą podparciem dla stropów stacji”. Na terenie budowy Stacji Techniczno-Postojowej prowadzone są prace ziemne – w tym „wykopy pod przyszłe obiekty takie jak budynek administracyjny czy elektrowozownia”. Spółka ilustruje jednak sytuację… zdjęciami z maja tego roku.
Ożywienie na budowie potwierdza jednak także wykonawca. – W ostatnich dniach prace na budowie znacząco przyśpieszyły. Dostaliśmy od miasta i Metra Warszawskiego gwarancje, że wszystkie kwestie techniczne związane z aneksem zostały już rozwiązane. Dokument przechodzi obecnie ostatnie kontrole i według naszych informacji lada dzień powinien zostać podpisany. Warunki tej umowy dla generalnego wykonawcy są bardzo trudne, wręcz wyśrubowane. Zgodnie z tym, co wielokrotnie podkreślaliśmy w ostatnich latach, zależy nam na sukcesie tego projektu – mówi Bartosz Sawicki, rzecznik prasowy firmy Gulermak.
Kontrakt na projekt i budowę ostatniego zachodniego odcinka II linii metra został zawarty jeszcze w 2018 r. Przedłużające się formalności i przygotowania administracyjne, a także sytuacja gospodarcza, na którą wpłynęły pandemia i wojna w Ukrainie, sprawiła, że kosztorys – opiewający na kwotę 1,6 mld zł – stał się nieaktualny. Strony długo negocjowały zwiększenie wynagrodzenia o kwotę ponad 0,6 mld zł. W grudniu 2022 r. ogłoszono porozumienie, po czym ruszyły prace budowlane w terenie. Za tamtą decyzją
nie poszedł jednak formalny aneks i w maju budowniczowie wyraźnie zwolnili z robotami.
Według obecnych zapowiedzi budowa tego odcinka powinna zakończyć się w 2026 r. Nie musi to być jednak ostateczny termin:
nie rozwiązano bowiem wszystkich problemów. Miastu nie udało się jeszcze skutecznie przejąć i przekazać wykonawcy wszystkich niezbędnych działek do realizacji inwestycji.