We wtorek 21 listopada, w dość niesprzyjających warunkach pogodowych, odbyło się wmurowanie kamienia węgielnego pod budowę STP Karolin. To obiekt wieńczący budowę II linii metra, prowadzonej od 2010 r. Obecny na wydarzeniu Rafał Trzaskowski, prezydent Warszawy, zapowiedział szybkie przejście do projektowania III linii metra – odcinka na Gocław.
– Kontynuujemy rozbudowę metra. STP będzie bardzo potrzebna do obsługi II linii i
pierwszego etapu III linii, którą – mam nadzieję – zaczniemy niedługo projektować – mówi Rafał Trzaskowski, prezydent Warszawy.
STP zajmuje teren ok. 30 hektarów. Na obszarze ograniczonym torami kolejowymi, zaplanowano Stację Techniczno-Postojową Mory. Na jej terenie znajdą się m.in. budynek administracji, elektrowozownia, hala napraw taboru, myjnia, nastawnia, podstacja trakcyjna, zajezdnia taboru specjalnego, budynek straży pożarnej, magazyn materiałów łatwopalnych i gazów technicznych, oczyszczalnia ścieków, warsztaty służby infrastruktury, hala tokarki podtorowej i lakierni, zajezdnia lokomotyw spalinowych, stacja paliw, tor testowy, pętla zwrotna dla pociągów.
– Jednocześnie ze stacją techniczno-postojową budujemy trzy stacje: Lazurowa, Chrzanów, Karolin. Kolejne 4 km tuneli. Myślę, że w 2026 r. zakończymy budowę II linia. Mieszkańcy tego obszaru miasta w 20 min. dojadą do centrum, znacznie łatwiejszy dojazd będą mieli mieszkańcy Ożarowa Mazowieckiego. Sieć metra będzie liczyła wówczas 46 km z 42 stacjami. – mówi Trzaskowski.
W listopadzie 2018 r. Metro Warszawskie podpisało umowę z konsorcjum firm Gülermak i Astaldi na realizację ostatniego, zachodniego odcinka II linii metra do stacji Karolin o długości ok. 4 km. Odcinek miał być gotowy jesienią 2022 r., ale inwestycja dotąd szła opornie. Niedawno podpisano
aneks kwotowy i terminowy. Obecnie wartość kontraktu sięga kwoty 1,95 mld zł netto.
Prezydent pytany był o szczegóły dotyczące zapowiadanej przez niego III linii. Jak zaznaczył, dodatkowe informacje ma przekazać "za kilka tygodni", – Mamy dobre wiadomości z Brukseli, wygląda na to, że pierwsza transza KPO zostanie odblokowana. Chcielibyśmy zacząć budować III linię w 2027 r. i skończyć w 2030 r. – mówi prezydent. – Sieć metra działa jak naczynia połączone – jeśli mówimy o jednej linii, absrahując od całego systemu, to wskazani jesteśmy na wyciąganie złych wniosków. Budujemy linie po kolei. Rzeczywiście IV linia, zasilana I, II i III linią,
może przewozić największą liczbę pasażerów, ale kolejność jest uzasadniona. Na razie skupmy się na III linii. To zmiana miastotwórcza – zaznacza Trzaskowski.