Wojewoda mazowiecki wydał ostatnią decyzję lokalizacyjną dla odcinka zachodniego II linii metra od torów odstawczych stacji C4 Powstańców Śląskich do stacji C1 Karolin. Tym razem chodzi o stację techniczno-postojową Mory i połączenie z układem kolejowym PKP. Miasto natomiast, w ramach dodatkowych prac, zleca wykonawcy sporządzenie raportu oddziaływania na środowisko. Procedowany jest aneks wydłużający prace o 18 miesięcy.
W listopadzie 2018 r. Metro Warszawskie podpisało z konsorcjum firm Gulermak i Astaldi umowę na projekt i budowę ostatniego, zachodniego odcinka II linii metra – od torów odstawczych za stacją C4 Powstańców Śląskich do stacji C1 Karolin wraz z zapleczem, STP Karolin (Mory). Jej wartość to 1,623 mln zł brutto. Cały czas jednak dłużą się przygotowania.
Na 3,92-kilometrowym odcinku przewidziano trzy nowe stacje. Stacja C3 Lazurowa znajdzie się po południowo-wschodniej stronie skrzyżowania Górczewskiej i Lazurowej. Głowica wschodnia będzie zlokalizowana między pętlą autobusową i tramwajową. Głowica zachodnia wypadać będzie po wschodniej stronie Lazurowej, na południe od stacji paliw i restauracji McDonald’s. Następnie linia metra będzie wchodzić w ślad ulicy Coopera. Stację C2 Chrzanów zaplanowano w osi tej ulicy po północnej stronie Szeligowskiej i planowanego przedłużenia Człuchowskiej. Ostatnią stację, C1 Połczyńska, zaplanowano pod skrzyżowaniem Połczyńskiej i Sochaczewskiej.
W kwietniu wojewoda mazowiecki
wydał pierwsze decyzje o lokalizacji linii kolejowych. W sumie Metro Warszawskie potrzebowało sześć takich decyzji (trzy stacje, dwie wentylatornie szlakowe oraz stacja techniczno-postojowa). Wczoraj (25 sierpnia) wojewoda wydał ostatnią – dla Stacji Techniczno-Postojowej (STP) Mory wraz z połączeniem STP „Mory” z układem kolejowym PKP. Decyzja ma rygor natychmiastowej wykonalności.
Zgodnie z kontraktem czas realizacji tego odcinka to 48 miesięcy, co oznacza, że prace powinny zakończyć się w listopadzie 2022 r. Termin ten jest jednak nierealny. Wykonawca musi jeszcze uzyskać pozwolenia na budowę, konieczne jest opracowanie nowego raportu oddziaływania na środowisko. Występują też rozbieżności projektowe w zakresie STP, co wpływa na wycenę kosztów realizacji. Niedawno miasto informowało, że
wykonawca wystąpił o wydłużenie harmonogramu realizacji prac o 18 miesięcy, co wiązałoby się z zakończeniem budowy w maju 2024 r.
W sierpniu miasto wysłało też zawiadomienie o modyfikacji umowy z wykonawcą odcinka zachodniego. Zlecono mu sporządzenie raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko, w ramach oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko. Dokument zostanie sporządzony na podstawie informacji zwartych w projektach budowlanych, których opracowanie należy do obowiązków wykonawcy. Na jego wykonanie przeznaczono cztery miesiące od podpisania aneksu, a wynagrodzenie wykonawcy wyniesie 361,6 tys. zł brutto. Jak podkreśla w zawiadomieniu miasto, niewykonanie zamówienia dodatkowego – w postaci raportu – uniemożliwiłoby wydanie pozwolenia na budowę dla inwestycji. Realistycznie można oczekiwać, że prace wystartują w ciągu roku.