Wykonawca ostatniego, zachodniego odcinka II linii metra złożył u wojewody wniosek o pozwolenie na budowę dla Stacji Techniczno-Postojowej Karolin. Oznacza to, że został już złożony komplet wniosków dla całego odcinka. Po uzyskaniu pozwoleń i przekazaniu terenu wykonawca wreszcie będzie mógł rozpocząć prace budowlane.
Obecnie II linię metra obsługuje STP Kabaty na południowym odcinku I linii. Dla sprawnej obsługi rozbudowywanej linii, przy zwiększonej liczbie składów w ruchu, potrzebna jest – pomimo rozmieszczonych i zaplanowanych na trasie sporych podziemnych komór z torami odstawczymi i przeglądowym – kolejna stacja techniczno-postojowa. Przewidziano ją na zachodnim krańcu II linii, w ramach ostatniego etapu rozbudowy.
Stacja Techniczno-Postojowa Karolin powstanie za ostatnią stacją na linii, na 26-hektarowym obszarze ograniczonym od południa torami kolejowymi. Na terenie STP znajdą się m.in. budynek administracji, elektrowozownia, hala napraw taboru, myjnia, nastawnia, podstacja trakcyjna, zajezdnia taboru specjalnego, budynek straży pożarnej, magazyn materiałów łatwopalnych i gazów technicznych, oczyszczalnia ścieków, warsztaty służby infrastruktury, hala tokarki podtorowej i lakierni, zajezdnia lokomotyw spalinowych, stacja paliw, tor testowy, pętla zwrotna dla pociągów. Na terenie STP znajdzie się także częściowo zabytkowa aleja lipowa, która ma zostać zachowana.
We wtorek 15 grudnia wykonawca, firma Gulermak, złożył wniosek o pozwolenie na budowę STP. Oznacza to, że udało się domknąć formalności i że wykonawca ma komplet dokumentów niezbędnych dla uzyskania pozwoleń. Jednocześnie jest to ostatni wniosek o pozwolenie na budowę w ramach zachodniego odcinka II linii metra od stacji C4 Powstańców Śląskich do stacji C1 Karolin z STP.
Wcześniej wykonawca złożył wnioski dla stacji C1 Karolin, C2 Chrzanów, C3 Lazurowa, wentylatorni szlakowych V2 i V3 oraz budynku ekspedycji ZTM na pętli Os. Górczewska.
Dokumenty złożone w ramach ostatniego wniosku o pozwolenie na budowę, fot. UM Warszawa
Na 3,92-kilometrowym odcinku, od torów odstawczych za stacją C4 Powstańców Śląskich do stacji C1 Karolin wraz z zapleczem, STP Karolin (Mory), przewidziano trzy nowe stacje. Metro Warszawskie
podpisało umowę w formule projektuj i buduj w listopadzie 2018 r. z konsorcjum Gulermak i Astaldi. Jego wartość to ok. 1,6 mld zł. Pierwotnie ustalono 48-miesięczny czas realizacji – do listopada 2022 r. – ale wykonawca
wystąpił o wydłużenie harmonogramu realizacji prac o 18 miesięcy – do maja 2024 r. Budowniczowie wskazują tutaj przedłużające się procedury formalne i rozbieżności projektowe.