Stopniowo rozwiązywane są problemy na budowie ostatniego, zachodniego odcinka II linii metra. Jest już aneks regulujący kwestie wynagrodzenia i terminu, miasto przejęło wszystkie działki, na których powstaną obiekty metra. Pozostaje jeszcze kwestia działek, które trzeba zająć czasowo w celu przebudowy sieci uzbrojenia terenu lub wzmocnienia gruntu.
Umowa na projekt i budowę ostatniego, zachodniego odcinka II linii metra – od torów odstawczych stacji C4 Bemowo do stacji C1 Karolin – została zawarta w listopadzie 2018 r. Odcinek ten miał być gotowy jesienią 2022 r., ale w wyniku szeregu problemów realizacja inwestycji mocno się wydłużyła. Roboty ruszyły dopiero na przełomie 2022 i 2023 r.
Jak pisaliśmy, 25 września Metro Warszawskie
zawarło aneks z wykonawcą, firmą Gulermak, regulujący kwestie wzrostu wynagrodzenia i zmiany terminu realizacji. Do budowy trzeba dopłacić ok. 650 mln zł, a nowy kontraktowy termin zakończenia inwestycji wypada w październiku 2025 r. – i można już teraz spodziewać się, że nie jest to jeszcze ostateczna data.
Dopiero niedawno miasto
przejęło ostatnie działki kolidujące z budową, na terenie których powstaną obiekty metra. – Wszystkie działki wywłaszczone decyzją o ustaleniu lokalizacji linii kolejowej na rzecz m.st. Warszawy zostały przejęte od byłych właścicieli i przekazane wykonawcy na potrzeby budowy metra. We wtorek 26 września ostatnie przekazał MD Beton. Węzły betoniarskie pozostawione na terenie betoniarni zostaną niezwłocznie zinwentaryzowane i docelowo usunięte – informuje Artur Szklarczyk z biura prasowego UM Warszawa.
To nie wyczerpuje jeszcze problemów z gruntami. – Pozostają jeszcze przypadki działek, na których zachodzi konieczność czasowego zajęcia w celu przebudowy sieci uzbrojenia terenu lub wzmocnienia gruntu – mówi Szklarczyk.
Tu sprawy przebiegają opornie. – Konieczność wzmocnienia gruntu pod przyszły podziemny łącznik tuneli mamy na działce położonej przy ulicy Szeligowskiej. Ze względu na odmowę dobrowolnego czasowego wydania nieruchomości, ZTM złożył wniosek do Wojewody Mazowieckiego o przeprowadzenie postępowania egzekucyjnego. Termin egzekucji, z uwagi na złożone zażalenie został już dwukrotnie przesunięty. Obecnie zażalenie właściciela rozpatruje Ministerstwo Rozwoju i Technologii – termin załatwienia sprawy jest nieznany – mówi Artur Szklarczyk. Jak wyjaśnia, wzmocnienia gruntu trzeba dokonać przed drążeniem tuneli, które rozpocznie się w 2024 roku.
Problem występuje też na styku z koleją, po południowej stronie przyszłej Stacji Techniczno-Postojowej Karolin. – Konieczność przebudowy i budowy sieci uzbrojenia terenu zachodzi na terenach PKP. Aktualnie uzgadnianie są z PKP PLK i PKP SA warunki czasowego i trwałego zajęcia terenu – wyjaśnia Szklaczyk.