Warszawa oczekuje pierwszych pozwoleń na budowę ostatniego, zachodniego odcinka II linii metra – od stacji C4 Bemowo do stacji C1 Karolin. Wykonawca przeprowadził trzebież zieleni. Do tego miasto liczy na dofinansowanie projektu w ramach Krajowego Programu Odbudowy.
Trwają przygotowania do budowy ostatniego, zachodniego odcinka II linii metra metra – od stacji C4 Bemowo do stacji C1 Karolin – wraz z zapleczem, stacją techniczno-postojową. – To ostatni element II linii metra, który umożliwi nam stacjonowanie dodatkowych pociągów w nowym obiekcie – bez konieczności korzystania z STP Kabaty i łącznika między II a I linią metra – mówi Michał Olszewski, prezydent Warszawy.
Pod koniec zeszłego roku wykonawca, firma Gulermak, złożył do wojewody mazowieckiego
wnioski o pozwolenie na budowę dla obiektów na trasie tego odcinka. Wnioski dotyczą stacji C1 Karolin (złożony 11 grudnia), C2 Chrzanów (z 27 listopada), C3 Lazurowa (z 11 grudnia), wentylatorni V2 (z 4 grudnia), V3 (z 27 listopada), szybu startowego dla tarcz (z 4 grudnia), dwóch zadań w ramach STP Karolin oraz budynku ekspedycji ZTM. Po ich otrzymaniu wykonawca będzie mógł wreszcie rozpocząć prace.
Jednocześnie w lutym wykonawca przeprowadził tzw. trzebież na trasie ostatniego odcinka II linii. Chodzi o wycięcie krzaków, podrostów i niewielkich drzew. Prace te, niewymagające pozwolenia, musiały zostać wykonane przez rozpoczęciem okresu lęgowego – a więc do końca lutego.
Miasto liczy, że uda się uzyskać dofinansowanie dla realizacji tego odcinka. – M.st. Warszawa złożyło wnioski i projekty do Krajowego Programu Odbudowy – głównie takie, które mają silny związek z nowym zielonym ładem. Jest tam również ostatni odcinek II linii metra – od stacji C4 Bemowo do STP Karolin. Liczymy na to, że będzie mógł zostać dofinansowany, tym bardziej, że jest to projekt rozpędzony – mówi Michał Olszewski.
Oprócz tego do KPO miasto zgłosiło projekty związane z zakupem elektobusów,
zintegrowanej karty miejskiej (koszt kilkuset mln zł), opcją na dodatkowe pociągi SKM i tramwaje w ramach umowy z firmą Hyundai. Na liście znalazły się też przygotowywane projekty tramwajowe. – Wnioski dotyczą też zakończenia projektów tramwajowych, których nie jesteśmy w stanie sfinansować z uwagi na wzrost kosztów. Przykładowo na
trasie do Wilanowa wzrosły nam bardzo koszty. Szukamy opcji, żeby je częściowo zrefinansować – mówi Maciej Fijałkowski, dyrektor Biura Funduszy Europejskich.
W listopadzie 2018 r. Metro Warszawskie podpisało z konsorcjum firm Gulermak i Astaldi umowę na projekt i budowę ostatniego, zachodniego odcinka II linii metra. Na 3,92-kilometrowym odcinku przewidziano trzy nowe stacje – C3 Lazurowa, C2 Chrzanów i C1 Karolin. Za ostatnią stacją powstanie STP Karolin.
Zgodnie z kontraktem wartym 1,6 mld zł czas realizacji tego odcinka to 48 miesięcy, co oznacza, że prace powinny zakończyć się w listopadzie 2022 r. Znacząco jednak przedłużyły się przygotowania i do tej pory nie rozpoczęto żadnych robót. Wykonawca
wystąpił o wydłużenie harmonogramu realizacji prac o 18 miesięcy – do maja 2024 r. Budowniczowie wskazują tutaj przedłużające się procedury formalne i rozbieżności projektowe.