Jest światełko w tunelu dla ostatniego, zachodniego odcinka II linii metra przez Bemowo na Karolin. Wojewoda wydał pierwsze decyzje lokalizacyjne, bez których przejście do etapu prac budowlanych nie jest możliwe.
W listopadzie 2018 r. Metro Warszawskie
podpisało z konsorcjum firm Gulermak i Astaldi umowę na projekt i budowę ostatniego, zachodniego odcinka II linii metra – od torów odstawczych za stacją C4 Powstańców Śląskich do stacji C1 Karolin wraz z zapleczem, STP Karolin. Usługi projektowe na zlecenie wykonawcy realizuje firma ILF.
Zaproponowany przez wykonawców czas realizacji całości zamówienia to 48 miesięcy, co oznacza, że prace powinny zakończyć się w listopadzie 2022 r., choć termin ten wydaje się już mało realny. W terenie powinny już trwać prace budowlane, ale przedłużają się formalności. Jedną z przyczyn są protesty właścicieli gruntów. Konieczne było też uzyskanie nowej decyzji środowiskowej. Roboty nie są możliwe bez wydawanej przez wojewodę decyzji lokalizacyjnej (tzw. dulk – decyzja o lokalizacji linii kolejowej).
– Praca na terenie urzędu wre. Kilka dni temu wojewoda mazowiecki wydał decyzje lokalizacyjne dla kolejnych stacji metra. To podstawa dla dalszych prac – mówi Konstanty Radziwiłł, wojewoda mazowiecki. 29 kwietnia wydano dwie decyzje lokalizacyjne dla stacji C3 Lazurowa i wentylatorni V2. Natomiast 19 maja wojewoda wydał decyzje dla stacji C1 Karolin wraz z szybem startowym dla tarcz drążących tunele. Decyzje mają rygor natychmiastowej wykonalności.
W sumie decyzji lokalizacyjnych ma być sześć (trzy stacje, dwie wentylatornie szlakowe oraz stacja techniczno-postojowa).
Na 3,92-kilometrowym odcinku przewidziano trzy nowe stacje. Stacja C3 Lazurowa znajdzie się po południowo-wschodniej stronie skrzyżowania Górczewskiej i Lazurowej. Głowica wschodnia będzie zlokalizowana między pętlą autobusową i tramwajową. Głowica zachodnia wypadać będzie po wschodniej stronie Lazurowej, na południe od stacji paliw i restauracji McDonald’s. Następnie linia metra będzie wchodzić w ślad ulicy Coopera. Stację C2 Chrzanów zaplanowano w osi tej ulicy po północnej stronie Szeligowskiej i planowanego przedłużenia Człuchowskiej. Ostatnią stację, C1 Połczyńska, zaplanowano pod skrzyżowaniem Połczyńskiej i Sochaczewskiej.
Za ostatnią stacją, na 26-hektarowym obszarze ograniczonym torami kolejowymi, zaplanowano Stację Techniczno-Postojową Mory. Na jej terenie znajdą się m.in. budynek administracji, elektrowozownia, hala napraw taboru, myjnia, nastawnia, podstacja trakcyjna, zajezdnia taboru specjalnego, budynek straży pożarnej, magazyn materiałów łatwopalnych i gazów technicznych, oczyszczalnia ścieków, warsztaty służby infrastruktury, hala tokarki podtorowej i lakierni, zajezdnia lokomotyw spalinowych, stacja paliw, tor testowy, pętla zwrotna dla pociągów.