Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Metro na Karolin utknęło. Nie ma co liczyć na start robót w tym roku

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Sultof
GMV

Data publikacji:
23-08-2021
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Metro na Karolin utknęło. Nie ma co liczyć na start robót w tym roku
fot. MJ
Nie ma szans, by w tym roku – jak jeszcze kilka miesięcy temu zakładano – rozpoczęły się prace przy budowie ostatniego, zachodniego odcinka II linii metra na Karolin. Przedłużają się procedury przed instytucjami państwowymi. To rodzi pytania o terminy, koszty i w ogóle możliwość dokończenia inwestycji zgodnie z kontraktem zawartym w 2018 r.

W listopadzie 2018 r. Metro Warszawskie podpisało z konsorcjum firm Gulermak i Astaldi umowę na projekt i budowę ostatniego, zachodniego odcinka II linii metra. Na 3,92-kilometrowym odcinku przewidziano trzy nowe stacje – C3 Lazurowa, C2 Chrzanów i C1 Karolin. Za ostatnią stacją powstanie STP Karolin. Zgodnie z kontraktem wartym 1,6 mld zł czas realizacji tego odcinka to 48 miesięcy, co oznacza, że prace powinny zakończyć się w listopadzie 2022 r. W związku z przedłużającymi się przygotowaniami wykonawca wystąpił o wydłużenie harmonogramu realizacji prac o 18 miesięcy – do maja 2024 r.

Jednak i ten termin nie jest pewny, gdyż roboty wciąż nawet nie mogą się rozpocząć – kontrakt nie wyszedł jeszcze z fazy formalnej. – To jest wróżenie z fusów. Dzisiaj mamy terminy zawarte w kontraktach, ale dopiero jak umowa zacznie być konsumowana – po fazie, w której tarcze przejdą przez wszystkie odcinki – będzie można mówić o jakichś terminach – mówi Michał Olszewski, wiceprezydent Warszawy.

Wykonawca złożył ostatnie wnioski o pozwolenie na budowę w grudniu zeszłego roku. Wówczas oficjalnie zakładał, że roboty będą mogły ruszyć w tym roku. W dalszym ciągu jednak trwa ponowna ocena oddziaływania na środowisko. – Obecnie jesteśmy na etapie opiniowania raportu środowiskowego przez zewnętrzne jednostki – Sanepid, Wody Polskie itp. To jest warunek konieczny dla wydania pozwoleń na budowę – mówi Bartosz Sawicki, rzecznik wykonawcy.

Zarówno przedstawiciele inwestora, jak i wykonawcy przekonują, że służby państwowe nie spieszą się z opiniowaniem dokumentów, maksymalnie wydłużając wszelkie terminy. Z tych względów nikt oficjalnie żadnych przewidywanych dat rozpoczęcia prac podawać nie chce. Na pozwolenia w tym roku już nikt nie liczy. Służby wykonawcy spodziewają się, że wbicie pierwszej łopaty będzie możliwe „późną zimą lub wczesną wiosną” przyszłego roku.

Oddzielna kwestia to koszty – i pytanie o możliwość realizacji kontraktu po cenach sprzed kilku lat. Tym bardziej, że teraz mamy do czynienia ze sporą inflacją, która daje się we znaki zwłaszcza wykonawcom na rynku budowlanym. W tej sytuacji wykonawcy może – w pewnym momencie –przestać się opłacać realizować zamówienie. – Nie mamy informacji czy sygnałów od wykonawcy, aby składał broń – ucina Michał Olszewski.

Wiceprezydent uspokaja, że brak ostatniego odcinka z oddzielną STP nie spowoduje – póki co – paraliżu w prawidłowej pracy II linii metra. – Przewidujemy, że przez jakiś czas budowane obecnie dwa odcinki na Bródno czy Bemowo mogą funkcjonować bez Stacji Techniczno-Postojowej Karolin. Do tego właśnie służą tory przeglądowe, które są na stacji Bemowo czy Bródno. Docelowo funkcjonowanie metra w pełnym reżimie musi uwzględniać istnienie STP – mówi Olszewski.

Dłużące się procedury przy ostatnim odcinku II linii nie są dobrym prognostykiem, jeżeli chodzi o możliwość szybkiej realizacji III linii metra. Budowę jej pierwszego odcinka na Gocław zapowiadano do 2028 r. (czyli w terminach nowej perspektywy unijnej, w ramach której miasto chce tę inwestycję sfinansować). Urzędnicy i budowniczowie metra przyznają, że – w procedurze projektuj i buduj – przy takim podejściu służb zewnętrznych nie ma co liczyć na ukończenie odcinka przed 2030 r.
Partnerzy działu

Sultof
GMV

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Mimo zapowiedzi betoniarnia dalej blokuje budowę metra

Przestrzeń

Mimo zapowiedzi betoniarnia dalej blokuje budowę metra

Witold Urbanowicz 14 września 2023

Właściciel betoniarni ma dobrowolnie przekazać grunty pod metro

Przestrzeń

Metro na Karolin. Kolejne zmiany na Górczewskiej i Połczyńskiej

Przestrzeń

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Mimo zapowiedzi betoniarnia dalej blokuje budowę metra

Przestrzeń

Mimo zapowiedzi betoniarnia dalej blokuje budowę metra

Witold Urbanowicz 14 września 2023

Właściciel betoniarni ma dobrowolnie przekazać grunty pod metro

Przestrzeń

Metro na Karolin. Kolejne zmiany na Górczewskiej i Połczyńskiej

Przestrzeń

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5