Wygląda na to, że udało się pokonać wszystkie znaczące przeciwności i nic już nie przeszkodzi sprawnej budowie ostatniego odcinka II linii metra. Wykonawca zapowiada, że w lipcu przyszłego roku ruszy drążenie tuneli.
We wtorek 21 listopada na budowie Stacji Techniczno-Postojowej Karolin
wmurowano akt erekcyjny. Obiekt wieńczy budowę ostatniego, blisko 4-kilometrowego II linii metra. To potężny teren, który stanowić będzie zaplecze techniczne dla II linii, a w przyszłości – wg zapowiedzi – także dla
I odcinka III linii metra na Gocław.
Widać już elementy hal elektrowozowni. Przed wykonawcą spore zadanie związane z przełączaniem linii wysokiego napięcia. – Znajdują się tu trzy linie wysokiego napięcia 110 i 220 kV, które w całości idą do skablowania – pod ziemię. To element linii z Kozienic, które zasilają sporą część zachodniej Warszawy. Proces przebudowy się rozpoczął i będzie trwał do przyszłego roku – w zależności od terminów otrzymanych od Polskich Sieci Energetycznych. Nie możemy oczywiście doprowadzić do blackoutu. Z drugiej strony, wzdłuż całej inwestycji, mamy czynną linię kolejową, co również musimy pogodzić. Nie będzie wyłączeń ruchu kolejowego – mówi Bartosz Sawicki, rzecznik prasowy wykonawcy, firmy Gulermak.
Postępuje też budowa trzech stacji – C1 Karolin, C2 Chrzanów i C3 Lazurowa. – Na stacji C2, która jest kompaktowa i najmniejsza, zakończyliśmy już ściany szczelinowe. Na C1 i C3 – budowa trwa. Miejscami, gdzie mamy fronty robót uwolnione, wylewamy już strop. W następnym kroku przejdziemy do prac podstropowych – mówi Bartosz Sawicki.
W komorze startowej tarcz przy Połczyńskiej finalizowana jest budowa stropu. Późną wiosną mają zostać zwiezione tarcze TBM, które zostaną na placu budowy złożone. – Szykujemy się do rozpoczęcia drążenia w lipcu przyszłego roku – zapowiada Sawicki. Wykorzystywane będą dwie tarcze TBM, oddzielnie dla każdego tunelu szlakowego. Drążenie będzie postępowało od strony STP w kierunku torów odstawczych działającej stacji C4 Bemowo.
Na terenie STP znikają ostatnie elementy betoniarni, która długo blokowała budowę. Miasto
przejęło tereny pod koniec września. – Stoi jeszcze część nieruchomości. Wyburzenia powinny zakończyć się w tym roku i teren zostanie całkowicie uwolniony. W związku z przedłużającymi się decyzjami administracyjnymi części prac nie mogliśmy wykonywać, co będzie miało wpływ na termin oddania inwestycji. Przedłożymy dokumenty i będziemy analizować z inwestorem terminy – mówi Sawicki. Jak dodaje, przejęto 100% terenów także w innych lokalizacjach. – W niewielkiej części, na pojedynczych działkach, trwa procedura odwoławcza u wojewody. To blokuje nam wykonanie łącznika tunelowego, który powinien być zrealizowany przed drążeniem – mówi Bartosz Sawicki.
Budowa II linii metra na Karolin miała się zakończyć jesienią 2022 r. Na razie, zgodnie z
podpisanym niedawno aneksem, nowy termin wypada 11 października 2025 r. – nie uwzględnia to jednak wspomnianych problemów z przejmowaniem gruntów. Od dawna jednak władze miasta zapowiadają oddanie nowych stacji w 2026 r.