Rozpoczynają się prace przygotowawcze na budowie ostatniego, zachodniego odcinka II linii metra do stacji Karolin. Miasto przekazało place budów wykonawcy, firmie Gulermak. – W przyszłym tygodniu pojawią się pierwsze wygrodzenia na przejętych placach – zapowiada Bartosz Sawicki, rzecznik wykonawcy.
Metro
podpisało umowę z konsorcjum Gulermak i Astaldi na realizację ostatniego, zachodniego odcinka II linii w listopadzie 2018 r. Kontrakt jest realizowany w formule projektuj i buduj. Inwestycja długo nie mogła wejść w fazę realizacji – głównie z uwagi na przedłużenie procesu uzyskiwania decyzji środowiskowej i pozwolenia na budowę. Ostatnią zgodę wojewoda mazowiecki
wydał dopiero w październiku 2022 r.
W związku z wydłużeniem procedur zdążył się zdezaktualizować kosztorys inwestycji. Między miastem a wykonawcą
trwały rozmowy na najwyższym szczeblu ws. waloryzacji kontraktu wartego 1,6 mld zł. Sukcesem zakończyły się dopiero niedawno – władze Warszawy
ogłosiły porozumienie na początku grudnia, choć samego aneksu do umowy jeszcze nie ma.
Teraz działania widać też w terenie. – Startują prace nad kolejnymi odcinkami II linii metra. W tym tygodniu przekazaliśmy wykonawcy tereny pod budowę stacji Karolin, Chrzanów, Lazurowa. W czwartek Rada Warszawy zabezpieczyła 507 mln zł w budżecie na 2023 r. na realizację tej inwestycji – poinformował w piątek Rafał Trzaskowski, prezydent Warszawy. Wydatki rozpisano w Wieloletniej Prognozie Finansowej do 2023 r.
Więcej informacji przekazuje wykonawca. – Rozpoczęliśmy przejmowanie działek pod inwestycję od zamawiającego. Przez cały tydzień sukcesywnie trwały komisje w terenie. Procedura jeszcze się nie zakończyła, teren są ogromne, zwłaszcza jeśli chodzi o STP. W przyszłym tygodniu pojawią się pierwsze wygrodzenia na przejętych placach. W tym samym czasie trwa przygotowywanie aneksu opartego o porozumienie zawarte z miastem na początku grudnia. Prace przebiegają w dobrej atmosferze – mówi Bartosz Sawicki, rzecznik wykonawcy. Jak informuje Gulermak, pierwszych zmian w organizacji ruchu można spodziewać się w styczniu. –Jeśli pogoda nie będzie taka jak obecnie – zastrzega Sawicki.
Na 3,92-kilometrowym odcinku przewidziano trzy stacje. Stacja C3 Lazurowa powstać ma po południowo-wschodniej stronie skrzyżowania Lazurowej i Górczewskiej, w przestrzeni między pętlą tramwajową a Lazurową (przewidziano też wyjście na północną stronę Górczewskiej, w rejonie budynku 228A). Stację C2 Chrzanów zaplanowano pod Rayskiego, w rejonie skrzyżowania z Szeligowską. Stacja C1 Karolin powstać ma pod ul. Sochaczewską, po północnej stronie skrzyżowania z Połczyńską. Za nią przewidziano zaplecze dla całej linii – STP Karolin.
Cały kontrakt, według pierwotnych założeń, miał zakończyć się jesienią 2022 r. Potem wydłużono go o 18 miesięcy. Budowa obliczona jest na 36 miesięcy, co oznacza, że budowa zakończy się najwcześniej na początku 2026 r.