Na placu budowy ostatniego odcinka linii M2 trwają prace przygotowawcze przed drążeniem tuneli. Choć tarcze TBM rozpoczną pracę dopiero w przyszłym roku – już teraz wykonawca wzmacnia grunt w kluczowych miejscach budowy.
Na wszystkich trzech stacjach trwa budowa elementów konstrukcyjnych przyszłych stacji. Dopiero, gdy powstaną korpusy przystanków pasażerskich, pod ziemię zostaną opuszczone wielkie maszyny TBM, które rozpoczną drążenie tuneli. Szyb startowy zlokalizowany został za stacją C1 Karolin i to tam, gdy wylana zostanie płyta denna, zostaną opuszczone tarcze drążące. Zanim to jednak nastąpi, wykonawca ostatniego odcinka M2 musi odpowiednio przygotować trasę.
Wzmacnianie gruntuSzlak metra na tym odcinku będzie wybudowany tak samo jak cała pozostała linia M2 – w postaci dwóch równoległych tuneli. Pomiędzy tunelami, ze względów bezpieczeństwa, zostały zaprojektowane specjalne łączniki. Właśnie w miejscach przyszłych połączeń tuneli wykonawca prowadzi prace przy wzmacnianiu gruntu technologią jet-grouting, która umożliwi wykonanie łączników tunelowych. Prace prowadzone są z powierzchni przy pomocy specjalnej maszyny, wstrzykującej beton głęboko pod ziemię. Aktualnie maszyny do iniekcji wysokociśnieniowej można zobaczyć m.in. na ul. Górczewskiej, a także ul. Coopera.
Stacje pasażerskie i budynki STPNa C1 Karolin kończą się prace związane z głębieniem ścian szczelinowych korpusu stacji. Wykonywany jest wykop wstępny, rozpoczęło się zbrojenie pod konstrukcję stropu górnego stacji. W stropie zostanie wykonany otwór technologiczny przez który będzie wybierany grunt do poziomu stropu pośredniego, czyli przyszłej antresoli stacji.
Na stacjach C2 Chrzanów oraz C3 Lazurowa wykonano większość ścian szczelinowych korpusów przystanków pasażerskich, głębienie ich zakończy się jeszcze tej jesieni.
Obiekty kubaturowe, te naziemne, powstają także na terenie przyszłej Stacji Techniczno-Postojowej Karolin. Wznoszone są przyszłe budynki: hal napraw taboru, komory odkurzania, myjni i elektrowozowni.
Kiedy koniec prac?Rozpoczęty w 2018 roku kontrakt prowadzony jest w systemie projektuj i buduj. Na prawie czterokilometrowym odcinku zaprojektowano trzy stacje pasażerskie. Stacja C3 Lazurowa powstać ma po południowo-wschodniej stronie skrzyżowania Lazurowej i Górczewskiej, w przestrzeni między pętlą tramwajową a ul. Lazurową. Stację C2 Chrzanów zaplanowano pod ul. Rayskiego, w rejonie skrzyżowania z ul. Szeligowską. Stacja C0 Karolin powstać ma pod ul. Sochaczewską, po północnej stronie skrzyżowania z ul. Połczyńską. Za nią znajdzie się zaplecze techniczne dla całej linii – STP Karolin. Budowa tego elementu linii M2 jest kluczowa dla dalszej rozbudowy systemu metra w Warszawie.
Zgodnie z podpisanym we wrześniu
aneksem prace zakończą się w październiku 2025 roku. Nie jest to jednak ostateczny termin – nie uwzględnia problemów z przekazywaniem gruntów. Dopiero niedawno udało się przejąć działki na potrzeby obiektów metra, występuje jednak wciąż problem z gruntami, które
trzeba zająć czasowo – w tym na wzmacnianie podłoża pod wspomniane łączniki między tunelami.