Budowa zachodniego odcinka II linii metra na Targówek znacząco wyprzedza harmonogram. Na stacjach instalowane są już elementy wystroju. – Rozpoczęliśmy przygotowania do procesu uzyskania pozwolenia na użytkowanie. Na początku tego roku podpisaliśmy porozumienie z Państwową Strażą Pożarną, został utworzony zespół roboczy – mówi Jerzy Lejk, prezes Metra Warszawskiego. Zgodnie z kontraktem budowa ma zakończyć się w maju 2019 r.
Dzisiaj (17 czerwca) na budowie stacji metra C17 Targówek znajdującej się na wschodnim-północnym odcinku II linii metra odbył się dzień otwarty. – Jesteśmy mniej więcej pół roku przed czasem. Trwają prace wykończeniowe, na peronie pojawił się już granit. Osiągnęliśmy to w ciągu 25 miesięcy od podpisania kontraktu. Wygląda to bardzo imponująco – mówi Hanna Gronkiewicz-Waltz, prezydent Warszawy.
Zgodnie z kontraktem roboty budowlane powinny zakończyć się w maju 2019 r. – Z racji tego, że wykonawca przedstawia duże zaawansowanie prac, rozpoczęliśmy przygotowania do procesu uzyskania pozwolenia na użytkowanie. Na początku tego roku podpisaliśmy porozumienie z Państwową Strażą Pożarną, został utworzony zespół roboczy ze strony komendy powiatowej Straży Pożarnej i Metra. Odbywają się sukcesywnie przeglądy wszystkich instalacji, które później będą odpowiedzialne za bezpieczeństwo – mówi Jerzy Lejk, prezes Metra Warszawskiego. Jak dodaje, spotkania robocze mają pomóc w uniknięciu ewentualnych problemów w czasie odbiorów zasadniczych.
– Mieszkańcy, którzy żyją obok budowy, mogą zobaczyć w czasie dni otwartych, że nie marnujemy czasu. Tempo jest znakomite, znacznie wyprzedzamy harmonogram. Zobaczymy, co się będzie działo dalej – dynamika na rynku budowlanym jest spora. Mam nadzieję, że to wyprzedzenie harmonogramu będziemy w stanie utrzymać – mówi Renata Kaznowska, wiceprezydent Warszawy. Władze miasta nie chcą deklarować, kiedy uda się otworzyć stacje – wpierw muszą one zostać odebrane przez odpowiednie służby. – To bardzo długi proces, szacujemy, że może on zająć ok. pół roku. Dzięki powołanemu zespołowi roboczemu chcemy skrócić maksymalnie czas odbioru tych wszystkich elementów, które będą wpływać na bezpieczeństwo – dodaje wiceprezydent Kaznowska.
Na stacji Targówek zainstalowane są niektóre windy oraz schody ruchome. – Wynika to z tego, że schody ruchome są dużymi elementami i nie ma możliwości ich dostarczenia po zamknięciu otworów technologicznych. Schody są zainstalowane, by nie zajmowały miejsca i zabezpieczone, by nie zostały zabrudzone – mówi Mateusz Witczyński, rzecznik wykonawcy, firmy Astaldi. Na wykonanie czekają jeszcze schody zwykłe (stałe).
Na posadzkach kładziony jest już szary granit Suer Grey oraz granit Padang Dark, które są sprowadzane z miejscowości Xiamen w Chinach. – Żadna polska czy nawet europejska kopalnia nie jest w stanie w tak krótkim czasie przygotować materiałów, które mogłyby zostać dostarczone w trakcie trwania tej umowy – wyjaśnia Witczyński. Jedna płyta obrobionego granitu ma wymiary 60x60 cm i grubość 4 cm. Z tego trwałego i odpornego materiału zostaną wykonane także schody blokowe oraz ścieżki dotykowe i ostrzegawcze dla niewidomych.
W hali odpraw zawieszane są też pierwsze kasetony akustyczne Vario. Elementy podwieszanego zostały one wykonane z aluminium i polakierowane na jasny szary. Jeden moduł ma wymiary 120x60 cm. W każdym panelu znajdują się okrągłe panele o średnicy 10, 15 lub 20 mm. Ponadto panele wyłożone wełną mineralną o grubości 50 mm, a ich zadaniem jest tłumienie nadmiernego hałasu.
Budowa idzie dobrze też na wolskim odcinku II linii. – W sobotę
kolejna tarcza przebiła się do Płockiej. Został nam tylko jeden odcinek. Planowaliśmy zakończyć drążenie w grudniu, więc znacząco wyprzedzimy ten harmonogram – na razie o dwa miesiące – mówi Renata Kaznowska. Jak dodaje, na Woli we wrześniu też najpewniej odbędą się dni otwarte dla mieszkańców.