ZTM w Warszawie zaprezentował propozycję zmian tras 26 linii autobusowych po wydłużeniu II linii metra do stacji Księcia Janusza. To wstęp do konsultacji społecznych, które potrwają do lutego. Część linii wróci na stare trasy sprzed budowy metra, skrócone zostaną m.in. linie 102, 105, 112, 171. Wielkich oszczędności nie będzie, gdyż jednocześnie część autobusów będzie musiała zostać wydłużona z pętli Os. Górczewska do stacji Księcia Janusza w związku z kolejnym etapem budowy metra.
Zgodnie z zapowiedziami wolski odcinek II linii metra
ma ruszyć na początku kwietnia. – Przewidujemy 26 zmian w komunikacji autobusowej. Rozpoczynamy konsultacje społeczne, na opinie czekam do 9 lutego – mówi Wiesław Witek, dyrektor ZTM Warszawa. 10 grudnia zaplanowano czat, odbyć się ma też sześć spotkań konsultacyjnych.
Główne założenia przewidują utworzenie węzła przesiadkowego przy stacji Księcia Janusza. – Przed rozpoczęciem budowy autobusy zapewniały podaż ok. 5300 miejsc w ciągu godziny. Samo metro natomiast to 24 tys. miejsc. Chcemy, by autobus w kierunku ratusza na Bemowie odjeżdżał co minutę. Przewidujemy 59 odjazdów na godzinę – mówi Wiesław Witek.
– Nie będzie wielkiego odzysku autobusów. Część pojazdów z pętli Os. Górczewska, w związku z kolejnym etapem budowy metra, zostaną wydłużone do stacji Księcia Januza – mówi Andrzej Franków, dyrektor pionu przewozów ZTM.
Linia
102 zostanie wycofana z Woli i skrócona do trasy Rondo Waszyngtona – PKP Olszynka Grochowska. Autobusy będą kursować co 30 minut (w zamian częściej pojedzie linia 202). Linia
103 wróci na Płocką z zachowaniem dotychczasowej częstotliwości. Linia
105 zostanie wycofana z pętli Browarna i skrócona do trasy Os. Górczewska – Rondo Daszyńskiego z dodatkowymi kursami skróconymi Cm. Wolski – Rondo Daszyńskiego. Autobusy pojadą częściej: co ok. 5 minut w szczycie i co 15 minut w pozostałych porach. W zamian uruchomiona zostanie linia
106 na trasie z Młynowa, przez Płocką, Siedmiogrodzką, Grzybowską, Królewską, Krakowskie Przedmieście, Świętokrzyską, Tamkę, Dobrą do Browarnej co 10 minut w szczycie i co 12-15 minut w pozostałych porach.
Linia
109 pojedzie rzadziej – co 20 minut. Linia
112 zostanie wycofana z Karolina i będzie kursować na trasie CH Marki – Nowe Bemowo. Autobusy będą kursować przez cały czas co 10 minut. Linia
129 wróci na Koło, skąd pojedzie Obozową, Deotymy, Górczewską do Jana Olbrachta i dalej swoją trasą do Ursusa. Dotychczasowa częstotliwość zostanie utrzymana (co 30 minut).
Linia
136 zostanie wycofana z ulic Wolskiej, Skierniewickiej, Kasprzaka i wróci na swoją starą trasę przez Górczewską i al. Prymasa Tysiąclecia (z zachowaniem częstotliwości co 10 minut w szczycie i co 15 minut w pozostałych porach). Linia
149 zostanie wydłużona z Os. Górczewska do stacji metra Księcia Janusza (z zawrotką przy PKP Młynów). W godzinach szczytu autobusy pojadą częściej – co 10 minut, a w pozostałych porach będą kursować co 15 minut. Linia
154 wróci na trasę przez ulice Redutową i Jana Olbrachta. Dotychczasowa częstotliwość będzie utrzymana. Linia
155 zostanie zlikwidowana ( w zamian pasażerowie będą mogli korzystać m.in. z 167 i 201). Linia
167 zostanie wycofana z ul. Redutowej i skierowana przez Ordona, Elekcyjną, Górczewską i Jana Olbrachta. Częstotliwość pozostanie bez zmian.
Linia
171 zostanie wycofana z Torwaru i skrócona do stacji Księcia Janusza (z zawrotką przy PKP Młynów). Linia
184 zostanie wycofana z ul. Deotymy. W zamian autobusy pojadą ulicami Ciołka i Górczewską. Autobusy linii
190 wrócą na swoją starą trasę przez ulice Leszno i Górczewską – nie będą już jeździć więc przez Rondo Daszyńskiego. Linia
197 zostanie wycofana z ul. Deotymy i Elekcyjnej. W zamian pojedzie ulicamiCiołka, Górczewską, Olbrachta i Redutową. Jednocześnie linia
397 zmieni się w kursy skrócone linii 197 na trasie Metro Stare Bielany – Cm. Wolski. Dotychczasowe częstotliwości zostaną utrzymane.
Linia
201 zostanie wycofana z ulic Wrocławskiej i Żołnierzy Wyklętych. W zamian pojedzie bezpośrednio Powstańców Śląskich. Ponadto autobusy zostaną wydłużone z Koła przez Obozową, Ciołka, Górczewską, Olbrachta do Znanej. Pojazdy będą kursować co 10-12 minut w szczycie i co 15-20 minut w pozostałych porach. Linia
202 w weekendy będzie kursować częściej – co 20 minut. Ponadto powstanie nowa linia
271 na trasie z Karolina przez Połczyńską, Lazurową, Człuchowską, Powstańców Śląskich, Górczewską do stacji Księcia Janusza (z zawrotką przy PKP Młynów) . Autobusy będą jeździć co 7,5 minuty w szczycie i co 10 minut w pozostałych porach.
Linia
517 zostanie wydłużona z Centrum przez pl. Trzech Krzyży, Książęcą i Rozbrat do Torwaru. Autobusy nie będą już kursować przez Emilii Plater. Linia
520 zostanie wycofana z Woli i skierowana na krótszą trasę Marysin – Centrum. Utrzymana zostanie dotychczasowa trasa linii
E-2 Wilanów – Metro Ratusz Arsenał. Linie podmiejskie
715, 719, 729 zostaną wydłużone z Os. Górczewska do stacji metra Księcia Janusza (z zawrotką przez PKP Młynów). nie przewidziano zmian w częstotliwościach tych linii.