Wykonawca odcinka zachodniego II linii metra na Wolę rozpoczął już prace wykończeniowe w pierwszych odcinkach wydrążonych tuneli. Teraz, dzięki wcześniejszemu zakończeniu drążenia tuneli, prace będą mogły odbywać się szybciej i bezpieczniej. Pierwsze szyny mają zostać dowiezione na teren budowy w listopadzie.
Witold Urbanowicz, Transport-publiczny.pl: Niedawno zakończyło się drążenie tuneli metra na Woli. Jak pan ocenia ten proces?
Krzysztof Piasecki, kierownik kontraktu ze strony firmy Gulermak: Liczby przemawiają same za siebie. Zakończyliśmy drążenie trzy miesiące przed terminem w harmonogramie planowanym jeszcze jesienią 2016 r. Chcę podkreślić, że nie był to jakiś efekt zbiegu okoliczności i szczęścia, tylko podsumowanie ciężkiej pracy przygotowawczej, jaką włożyliśmy w przygotowanie samego procesu drążenia i staranności samego już drążenia przez ostatnie sześć i pół miesiąca.
Co teraz będzie się działo po zakończeniu drążenia? Najbliższe dwa tygodnie to jest
przygotowanie samych tarcz do wydobycia. Dalsza perspektywa, jeżeli chodzi o same tunele, to ich doszczelnienie i wyeliminowanie drobnych przecieków. Następnie wykonanie robót betonowych, czyli przygotowanie torowiska, po którym będą kursowały pociągi.
Zakończenie prac o trzy miesiące wcześniej ma przełożenie na dalszy harmonogram?Generalnie wcześniej będziemy mogli przystąpić do wszystkich prac, jakie musimy wykonać w obrębie tuneli. Nie mając w obrębie tuneli i na stacjach całej tej infrastruktury wspomagającej pracę maszyn drążących, nie mając w tunelach i na stacjach jeżdżących pojazdów, które zaopatrywały tarcze w materiały, zwiększamy bezpieczeństwo wykonywania innych robót i możemy wcześniej przystąpić do wykonania kolejnych elementów robót.
Kiedy będą mogły ruszyć prace wykończeniowe w tunelach? W obrębie tunelu D7, czyli pierwszym tunelu łączący stacje C6 Księcia Janusza i C7 Młynów, już rozpoczęliśmy wykonywanie kolejnych elementów. W tym momencie mamy za sobą realizację pierwszych stu kilkudziesięciu metrów chodników betonowych, które w przyszłości będą stanowiły element dróg ewakuacyjnych dla pasażerów korzystających z nowo budowanych odcinków metra.
Kiedy się pojawią pierwsze szyny?Dostawy szyn z huty na teren naszej budowy planujemy w połowie listopada. Rozpoczęcie montażu szyn i betonowanie samych torowisk planowane jest w drugiej połowie listopada tego roku.
Na jakim etapie jest budowa stacji?Generalnie może powiedzieć, że jesteśmy w harmonogramie. Na dwóch stacjach zakończone są roboty podstawowe konstrukcyjne. Wykonywane są roboty drugorzędowe, roboty murarskie i rozpoczynamy prace wykończeniowe. Na największej stacji C6 Księcia Janusza w październiku zakończymy podstawowe roboty konstrukcyjne w obrębie torów odstawczych. Przystąpiliśmy też do prac drugorzędowych murarskich, a w najbliższym czasie przystąpimy do prac wykończeniowych i instalacyjnych.