Na starszych stacjach II linii Metro Warszawskie wyłączyło część podświetleń i oświetlenia dodatkowego. Spółka wyjaśnia to oszczędnościami. Niewykluczone, że podobny los spotka nowsze stacje, gdy skończy się gwarancja.
Dużą rolę w wystroju nowych stacji metra pełni oświetlenie. Część rozwiązań pełni – można powiedzieć – funkcję dekoracyjną, zwłaszcza na II linii metra. Jednak do czasu – w ostatnim czasie Metro Warszawskie zrezygnowało z wielu podświetleń. Wyłączono m.in. LED-owe podświetlenie kolumn na peronach oraz szklanych ścian bocznych na antresolach stacji centralnego odcinka (C9 Rondo Daszyńskiego – C15 Dworzec Wileński), który otwarto w 2015 r., a także podświetlenia gzymsów w halach peronowych oraz ścian w halach odpraw i na antresolach odcinka wschodniego (C16 Szwedzka, C17 Targówek Mieszkaniowy i C18 Trocka), otwartego w 2019 r.
– Bezpośrednią przyczyną wyłączenia oświetlenia w powyższych lokalizacjach są czynniki ekonomiczne związane z poczynionymi przez MW działaniami ekonomicznymi i ekologicznymi w celu ograniczenia zużycia energii elektrycznej. Wyłączenie omawianego oświetlenia pozwoliło zredukować zużycie energii elektrycznej o ponad 900 MWh rocznie, co ma wymierny rezultat w kosztach związanych z zakupem i dystrybucją energii – przyznaje Anna Bartoń, rzeczniczka prasowa Metra Warszawskiego.
Jak dodaje, decyzję o wyłączeniu części oświetlenia podjęto w październiku 2022 r. – Została poprzedzona analizą wewnętrzną, w wyniku której stwierdzono, że wyłączenie oświetlenia nie spowoduje pogorszenia komfortu korzystania ze stacji przez pasażerów, w tym także przez osoby słabowidzące oraz nie wpłynie negatywnie na dochowanie parametru wymaganego natężenia oświetlenia na stacjach metra, zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami – zapewnia Anna Bartoń.
Efektowne podświetlenia można spotkać też na nowszych stacjach – np. na ostatnim wschodnio-północnym odcinku II linii metra, do stacji Bródno. Wymienić można podświetlane od dołu ławki czy gzymsy ścian. – Brak wyłączenia oświetlenia na wskazanych odcinkach II linii metra związany jest z aktualnie obowiązującym na tych obiektach okresie gwarancji na urządzenia, w tym instalacje elektryczne zasilające źródła światła – mówi Bartoń.
W przeszłości podobny los spotkał niektóre stacje na I linii metra. Wyłączono m.in. podświetlenie gzymsów na stacjach A6 Służew i A17 Dworzec Gdański czy podświetlenia i dodatkowe oprawy oświetleniowe na kolumnach na stacjach A19 Marymont, A22 Wawrzyszew i A23 Młociny. Wyłączono też podświetlanie ścian bocznych na stacji A9 Racławicka – tu jako powód podawano jednak rozpraszanie maszynistów.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.