Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Metro oszczędza, wyłączając oświetlenie stacji

Dalej Wstecz
Data publikacji:
27-11-2023
Ostatnia modyfikacja:
23-11-2023
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRZESTRZEŃ
Metro oszczędza, wyłączając oświetlenie stacji
fot. WU
Na starszych stacjach II linii Metro Warszawskie wyłączyło część podświetleń i oświetlenia dodatkowego. Spółka wyjaśnia to oszczędnościami. Niewykluczone, że podobny los spotka nowsze stacje, gdy skończy się gwarancja.

Dużą rolę w wystroju nowych stacji metra pełni oświetlenie. Część rozwiązań pełni – można powiedzieć – funkcję dekoracyjną, zwłaszcza na II linii metra. Jednak do czasu – w ostatnim czasie Metro Warszawskie zrezygnowało z wielu podświetleń. Wyłączono m.in. LED-owe podświetlenie kolumn na peronach oraz szklanych ścian bocznych na antresolach stacji centralnego odcinka (C9 Rondo Daszyńskiego – C15 Dworzec Wileński), który otwarto w 2015 r., a także podświetlenia gzymsów w halach peronowych oraz ścian w halach odpraw i na antresolach odcinka wschodniego (C16 Szwedzka, C17 Targówek Mieszkaniowy i C18 Trocka), otwartego w 2019 r.

– Bezpośrednią przyczyną wyłączenia oświetlenia w powyższych lokalizacjach są czynniki ekonomiczne związane z poczynionymi przez MW działaniami ekonomicznymi i ekologicznymi w celu ograniczenia zużycia energii elektrycznej. Wyłączenie omawianego oświetlenia pozwoliło zredukować zużycie energii elektrycznej o ponad 900 MWh rocznie, co ma wymierny rezultat w kosztach związanych z zakupem i dystrybucją energii – przyznaje Anna Bartoń, rzeczniczka prasowa Metra Warszawskiego.

Jak dodaje, decyzję o wyłączeniu części oświetlenia podjęto w październiku 2022 r. – Została poprzedzona analizą wewnętrzną, w wyniku której stwierdzono, że wyłączenie oświetlenia nie spowoduje pogorszenia komfortu korzystania ze stacji przez pasażerów, w tym także przez osoby słabowidzące oraz nie wpłynie negatywnie na dochowanie parametru wymaganego natężenia oświetlenia na stacjach metra, zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami – zapewnia Anna Bartoń.

Efektowne podświetlenia można spotkać też na nowszych stacjach – np. na ostatnim wschodnio-północnym odcinku II linii metra, do stacji Bródno. Wymienić można podświetlane od dołu ławki czy gzymsy ścian. – Brak wyłączenia oświetlenia na wskazanych odcinkach II linii metra związany jest z aktualnie obowiązującym na tych obiektach okresie gwarancji na urządzenia, w tym instalacje elektryczne zasilające źródła światła – mówi Bartoń.

W przeszłości podobny los spotkał niektóre stacje na I linii metra. Wyłączono m.in. podświetlenie gzymsów na stacjach A6 Służew i A17 Dworzec Gdański czy podświetlenia i dodatkowe oprawy oświetleniowe na kolumnach na stacjach A19 Marymont, A22 Wawrzyszew i A23 Młociny. Wyłączono też podświetlanie ścian bocznych na stacji A9 Racławicka – tu jako powód podawano jednak rozpraszanie maszynistów.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Metro na Karolin: W wakacje 2024 r. ma ruszyć drążenie tuneli

Przestrzeń

Metro na Karolin: W wakacje 2024 r. ma ruszyć drążenie tuneli

Witold Urbanowicz 21 listopada 2023

Warszawskie metro nie do lotniska Chopina

Przestrzeń

Warszawskie metro nie do lotniska Chopina

Witold Urbanowicz 05 listopada 2023

Zobacz również:

Metro zapewniło dodatkowych klientów w Wola Parku

Przestrzeń

Metro zapewniło dodatkowych klientów w Wola Parku

Witold Urbanowicz 13 sierpnia 2023

W warszawskim metrze pojawi się biblioteka publiczna

Przestrzeń

Pozostałe z wątku:

Metro na Karolin: W wakacje 2024 r. ma ruszyć drążenie tuneli

Przestrzeń

Metro na Karolin: W wakacje 2024 r. ma ruszyć drążenie tuneli

Witold Urbanowicz 21 listopada 2023

Warszawskie metro nie do lotniska Chopina

Przestrzeń

Warszawskie metro nie do lotniska Chopina

Witold Urbanowicz 05 listopada 2023

Zobacz również:

Metro zapewniło dodatkowych klientów w Wola Parku

Przestrzeń

Metro zapewniło dodatkowych klientów w Wola Parku

Witold Urbanowicz 13 sierpnia 2023

W warszawskim metrze pojawi się biblioteka publiczna

Przestrzeń

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5