1 listopada na tory kijowskiego metra wyjechał pierwszy skład złożony z warszawskich wagonów. Metro Warszawskie przekazało w sumie 10 składów złożonych z sześciu wagonów. Stolica Polski wycofuje z ruchu stare składy rosyjskie w związku z dostawami nowych pociągów Skoda Varsovia.
Pierwszy pociąg – złożony z pięciu wagonów i oznaczony numerem 01 – zabrał pasażerów w Kijowie 1 listopada na zielonej linii metra. Pozostawiono barwy warszawskiej komunikacji miejskiej, okolicznościowe naklejki z flagami Warszawy i Ukrainy, a także część warszawskich oznaczeń. Te, jak informuje Kijów, pozostawiono na dowód wdzięczności.
– Transport wszystkich 60 wagonów do Kijowa trwał 7 miesięcy. Ostatni pociąg przybył do stolicy 24 października. Otrzymane wagony należą do serii nr 81, który eksploatowany jest także w kijowskim metrze. Większość z nich zostanie wykorzystana jako dawcy części do remontów kapitalnych istniejącego taboru – 80% taboru metra stolicy składa się z wagonów wyprodukowanych w czasach radzieckich, a do ich budowy wykorzystuje się komponenty i części produkowane głównie w Rosji. Pomoc otrzymana od polskich przyjaciół zapewni nieprzerwane działanie kijowskiego metra. Ale nie wszystkie wagony zostaną przeznaczone na części zamienne. Część, po odpowiednich badaniach, wyjedzie na linię. Pierwszy pięciowagonowy skład został już odpowiednio przygotowany przez pracowników Kijowskietgo Metra – powiedział Witalij Kłyczko, burmistrz Kijowa.
Kijów ocenia żywotność zaadaptowanych warszawskich składów na 12-14 lat. Pozostałe wagony będą stopniowo sprawdzane pod kątem stanu technicznego pojazdów i poszczególnych podzespołów. Metro w Kijowie sporządzi listę części i komponentów, które trafią do magazynu części zamiennych.
Metro Warszawskie wskazuje, że składy rosyjskie są drogie w eksploatacji i problematyczne w utrzymaniu. To za sprawą częstych, codziennych przeglądów, a także narastającym problemem w dostawie części zamiennych. Od dawna więc zapowiadano ich wycofywanie w momencie dostaw nowych pociągów. Pierwszy skład
zjechał z linii pod koniec marca 2023 r.
Stare składy nie trafiają jednak na złom. Warszawa posiadała w sumie 22 składy rosyjskie, w tym 15 starego typu i siedem nowego. 10 pociągów starego typu w ramach umowy zostało już przekazanych do Kijowa. Ostatni transport wyruszył w nocy z 20 na 21 października. Kolejne trzy pociągi starego
mają szansę trafić do Charkowa, którego tabor ucierpiał w wyniku rosyjskich nalotów. Na razie trwają w tej sprawie ustalenia. W Polsce pozostają więc dwa stare składy rosyjskie: 02, złożony z najstarszych wagonów, ma służyć jako historyczny, a 11 –
jako dawca części. Warszawa nie planuje na razie wycofywania i przekazywania tzw. unowocześnionej serii 81, gdyż składy te jeszcze nie zamortyzowały się.