fot. WUtunel południowy od stacji C-11 Świętokrzyska w kierunku stacji C-10 Rondo ONZ, lipiec 2014 r.
W środę (10 września) odbył się pierwszy przejazd pociągu na całej trasie budowanego centralnego odcinka II linii metra – od stacji Rondo Daszyńskiego do stacji Dworzec Wileński. Do zakończenia prac pozostało nieco ponad dwa tygodnie.
Jazdy próbne pociągów odbywały się już wcześniej – na zachodnim odcinku II linii metra, pomiędzy stacjami C-9 Rondo Daszyńskiego i C-10 Rondo ONZ. W czerwcu wjechał tam pociąg rosyjski. Teraz składy jeżdżą po pełnej trasie – do stacji C-15 Dworzec Wileński.
Przejazd po całej trasie odbył się w środę 10 września. Pociąg wyruszył ok. 19:30 ze stacji C-9 Rondo Daszyńskiego po torze południowym i ze zmniejszoną prędkością przejechał całą trasę do stacji C-15 Dworzec Wileński. Następnie wrócił po drugim torze. Do jazd był wykorzystywany pociąg alstomowski nr 32. – Był to pierwszy przejazd na całej trasie. Pociąg działał jak odkurzacz, w tunelu jest dużo pyłu i kurzu – mówi Krzysztof Malawko, rzecznik prasowy Metra Warszawskiego. Dopiero w następnej kolejności odbywają się jazdy z wykorzystaniem składów Siemens Inspiro, których elektronika jest znacznie bardziej czuła na zanieczyszczenia związane z toczącą się budową. – Teraz zaczną się też testy z obciążeniem – z piachem / wodą – mówi rzecznik.
Skład jechał ze zmniejszoną prędkością. – Przez cały czas była łączność ze służbami ruchu Metra Warszawskiego, które nadzorują jazdy. Pełną kontrolę miały tez służby wykonawcy, system łączności działał bez zastrzeżeń. Pociąg przejechał płynnie, bez problemów – mówi Malawko. Rzecznik wspomina szczególnie zjazd ze stacji C-12 Nowy Świat w kierunku C-13 Powiśle. – To ciekawe doświadczenie. Mamy tam duże, ok. 4-procentowe pochylenie, które nie występuje na I linii. Z perspektywy maszynisty widać ten uskok tunelu, choć w normalnej jeździe pasażerowie tego nie odczują – opowiada Krzysztof Malawko.
Zgodnie z kontraktem wszelkie prace przy centralnym odcinku powinny się zakończyć 30 września br. Zaawansowanie budowy po stronie finansów wynosi 91,27%,a po stronie rzeczowej – 97,41%. – Są prowadzone prace wykończeniowe. Odbywają się testy urządzeń przytorowych i testy producenta pojazdów w celu rozszerzenia świadectwa Urzędu Transportu Kolejowego – mówił na wczorajszej sesji Rady Miasta Jerzy Lejk, prezes Metra. Najwięcej do zrobienia pozostaje na opóźnionej stacji Powiśle. Wykonawca zapewnia, że prace zakończą się w terminie. Przed zdaniem inwestycji – czyli przed 30 września – budowniczowie będą musieli jeszcze przeprowadzić 72-godzinne testy, w czasie których wszystkie urządzenia będą musiały normalnie pracować.
Metro będzie miało siedem dni na wyznaczenie terminu odbiorów. Te powinny zakończyć się do 30 dni. Wady o charakterze istotnym wstrzymują odbiory, a w przypadku wad nieistotnych wyznaczana jest data ich usunięcia. Po zakończeniu odbiorów własnych Metra na centralny odcinek II linii wschodzą służby zewnętrzne (Straż Pożarna, Sanepid itp.). Po ich akceptacji i wydaniu przez nadzór budowlany pozwolenia na użytkowanie centralny odcinek II linii metra będzie mógł zostać udostępniony pasażerom.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.