Kończy się kilkuletnia epopeja przetargowa. Dziś Metro Warszawskie zawarło umowę z firmą Skoda na dostawy 37 sześciowagonowych pociągów metra z możliwością zwiększenia zamówienia o kolejne osiem składów. Pierwszy skład powinien dotrzeć do Warszawy jesienią 2021 r.
– Przez cały czas budujemy II linię metra. Dziś bardzo ważna uroczystość: finalizujemy największą umowę taborową w historii warszawskiego metra. Nie tylko cena grała rolę, ale także kwestia zużycia energii czy ekologii. To ważne przy rosnących kosztach – mówi Rafał Trzaskowski, prezydent Warszawy.
– Pamiętam Warszawę lat 70. i 80. XX w. Naprawdę, to było smutne miasto, a dwa lata temu zastałem zupełnie inne miasto. Cieszę się, że Skoda Transportation – jedna z najpotężniejszych i najelpszych firm w Republice Czeskiej – wygrała ten przetarg. Mam nadzieję, że to pierwszy krok do wzmocniania współpracy gospodarczej i takich umów będzie więcej – mówi Ivan Jestrab, ambasador Czech.
– Przedmiotem przetargu są nowoczesne pociągi – wygodne dla pasażerów, ale i przyjazne dla środowiska i eksploatacji. Te pojazdy, które kupujemy, pozwalają na wydłużenie okresów międzyprzeglądowych do ponad 130 dni. Kontrakt jest ważny z punktu widzenia przyszłości przedsiębiorstwa: 15 pociągów potrzebujemy dla wydłużonej II linii, 22 pociągi są na podmianę za pociągi rosyjskie, natomiast dodatkowe osiem pociągów w ramach opcji pomyślanych jest o ewentualnym zwiększeniu częstotliwości – podkreśla Jerzy Lejk, prezes Metra.
– Jesteśmy na rynku od 160 lat. Produkujemy rożne pojazdy dla komunikacji miejskiej. Jesteśmy dumni, że będziemy partnerem dla Metra Warszawskiego. To konsorcjum między Skoda Transportation a Skoda Vagonka jest przygotowane do realizacji tego kontraktu – podkreśla Petr Brzezina, prezes zarządu Grupy Skoda Transportation.
Przetarg na dostawy do 45 nowych, jednoprzestrzennych składów metra został ogłoszony w maju 2017 r. W zamówieniu podstawowym przewidziano dostawy 37 fabrycznie nowych pociągów, czyli 222 wagony, w tym 74 z kabiną maszynisty. Opcja przewiduje natomiast dostawy dalszych ośmiu elektrycznych zespołów trakcyjnych, co przekłada się na 48 wagonów, w tym 16 z kabiną maszynisty.
Wykonawców zainteresowanych zamówieniem poznaliśmy jeszcze jesienią 2017 r. W sumie
wystartowało pięć podmiotów, a najtańszą ofertę – opiewającą na kwotę 1,308 mld zł netto – złożyła Skoda. I to właśnie ten wykonawca w czerwcu 2018 r. został wskazany jako
zwycięzca. Protesty konkurentów, którzy zarzucali Skodzie złożenie nierealnej oferty, m.in. w zakresie okresów międzyprzeglądowych, długo uniemożliwiały zakończenie całej procedury. W październiku 2019 r. sąd
ostatecznie oddalił wszelkie odwołania, dzięki czemu stały się możliwe przygotowania do podpisania umowy.
Pierwszy pociąg powinien zostać dostarczony w ciągu 20 miesięcy. Oznacza to, że skład zjawi się w Warszawie na przełomie września i października 2021 r. Przekazanie terminowego świadectwa dopuszczenia do eksploatacji typu powinno nastąpić do końca 23 miesiąca od dnia podpisania umowy. W ciągu 30 miesięcy od daty podpisania umowy Metro Warszawskie będzie mogło podjąć decyzję o rozszerzeniu zamówienia o kolejnych 8 składów. Na realizację całego zamówienia przewidziano 53 miesiące.
Nowe składy kupowane są z myślą o obsłudze wydłużonej II linii metra i zastąpieniu pociągów rosyjskich na I linii. Dostawy pierwszych składów zbiegną się z kończeniem budowy dwóch odcinków II linii – wschodniego-północnego do stacji C21 Bródno i zachodniego do stacji C4 Bemowo (Powstańców Śląskich).